Coneixes quins són els riscos laborals associats al teletreball? El RDL 28/2020 fixa amb claredat els riscos característics del teletreball i obliga a prestar especial atenció als factors de risc ergonòmics, psicosocials i organitzatius.
El teletreball no pot ser en cap cas un motiu que afecti la salut laboral de les treballadores ni pot ser una excusa per reduir els drets laborals.
Recorda que és necessari assegurar que el teletreball no suposi un increment de la jornada ni una sobrecàrrega de treball, que cal garantir el dret a la desconnexió digital i que el teletreball és temps de treball efectiu. Si vols més informació, descarrega't la guia de teletreball i treball a distància.
Els riscos ergonòmics en el teletreball
Els principals riscos ergonòmics en el teletreball són de tipus musculoesquelètic i de vista. Es produeixen per:
- Manca d’equips adequats: portàtils sense pantalla i teclat auxiliar, cadires no ergonòmiques ni preparades per al treball intensiu d’un lloc de treball, etc.
- Manca de condicions ambientals adequades: especialment il·luminació, però també temperatura a les estacions més extremes de l’any.
- Altres qüestions de l’organització del treball que poden incrementar els riscos ergonòmics, com ara l’ampliació de la jornada, l’absència de descansos, les càrregues de treball excessives, etc.
Prevenció dels riscos ergonòmics
- Cal definir en el contracte i en l'acord col·lectiu els mitjans que l’empresa ha d’aportar.
- La impossibilitat de la treballadora de prestar els serveis en la modalitat de teletreball no pot ser motiu de sanció laboral ni acomiadament.
- La llum és un factor essencial, una il·luminació adequada pot evitar fatiga visual. S'han d’evitar els reflexos i els enlluernaments a la pantalla i a les superfícies de treball.
Els riscos psicosocials en el teletreball
Els riscos psicosocials que potser tenen més incidència en el desenvolupament del teletreball són:
- Excessiva càrrega de treball, manca de socialització i sistemes de control abusius.
- Manca de suport laboral: provoca dificultats per resoldre problemes que abans es podien solucionar més fàcilment perquè es tenia un contacte més directe amb les companyes i caps.
- Manca de planificació: abús excessiu de reunions, necessitat d’estar sempre connectada per por que els caps pensin que no s’està treballant, , respondre totes les trucades, contestar ràpid els correus, no disposar d’un espai separat o dedicat exclusivament a la feina, que provoca límits difusos entre el treball i la família, aïllament, etc.
Prevenció dels riscos psicosocials
- Per evitar l'aïllament de la treballadora és important mantenir el contacte amb la resta de companyes i combinar el teletreball amb la feina presencial.
- S'han d’establir els mecanismes de suport i els canals de comunicació entre treballadores i amb un ús racional de les tecnologies (evitar abusar de les videoconferències).
- Definir les franges de disponibilitat durant la jornada de teletreball i determinar les franges horàries durant les quals les caps poden contactar amb les treballadores.
Aquests consells i molts més els pots trobar a la GUIA DE TREBALL A DISTÀNCIA I TELETREBALL que hem elaborat des de l'Avalot i on trobaràs tota la informació que necessites saber sobre els teus drets i deures en el teletreball.