Quins són els riscos laborals del teletreball?

Coneixes quins són els riscos laborals associats al teletreball? El RDL 28/2020 fixa amb claredat els riscos característics del teletreball i obliga a prestar especial atenció als factors de risc ergonòmics, psicosocials i organitzatius.

El teletreball no pot ser en cap cas un motiu que afecti la salut laboral de les treballadores ni pot ser una excusa per reduir els drets laborals.

Recorda que és necessari assegurar que el teletreball no suposi un increment de la jornada ni una sobrecàrrega de treball, que cal garantir el dret a la desconnexió digital i que el teletreball és temps de treball efectiu. Si vols més informació, descarrega't la guia de teletreball i treball a distància.

Els riscos ergonòmics en el teletreball

Els principals riscos ergonòmics en el teletreball són de tipus musculoesquelètic i de vista. Es produeixen per:

  • Manca d’equips adequats: portàtils sense pantalla i teclat auxiliar, cadires no ergonòmiques ni preparades per al treball intensiu d’un lloc de treball, etc.
  • Manca de condicions ambientals adequades: especialment il·luminació, però també temperatura a les estacions més extremes de l’any.
  • Altres qüestions de l’organització del treball que poden incrementar els riscos ergonòmics, com ara l’ampliació de la jornada, l’absència de descansos, les càrregues de treball excessives, etc.

Prevenció dels riscos ergonòmics

  • Cal definir en el contracte i en l'acord col·lectiu els mitjans que l’empresa ha d’aportar.
  • La impossibilitat de la treballadora de prestar els serveis en la modalitat de teletreball no pot ser motiu de sanció laboral ni acomiadament.
  • La llum és un factor essencial, una il·luminació adequada pot evitar fatiga visual. S'han d’evitar els reflexos i els enlluernaments a la pantalla i a les superfícies de treball.

Els riscos psicosocials en el teletreball

Els riscos psicosocials que potser tenen més incidència en el desenvolupament del teletreball són:

  • Excessiva càrrega de treball, manca de socialització i sistemes de control abusius.
  • Manca de suport laboral: provoca dificultats per resoldre problemes que abans es podien solucionar més fàcilment perquè es tenia un contacte més directe amb les companyes i caps.
  • Manca de planificació: abús excessiu de reunions, necessitat d’estar sempre connectada per por que els caps pensin que no s’està treballant, , respondre totes les trucades, contestar ràpid els correus,  no disposar d’un espai separat o dedicat exclusivament a la feina, que provoca límits difusos entre el treball i la família, aïllament, etc.

Prevenció dels riscos psicosocials

  • Per evitar l'aïllament de la treballadora és important mantenir el contacte amb la resta de companyes i combinar el teletreball amb la feina presencial.
  • S'han d’establir els mecanismes de suport i els canals de comunicació entre treballadores i amb un ús racional de les tecnologies (evitar abusar de les videoconferències).
  • Definir les franges de disponibilitat durant la jornada de teletreball i determinar les franges horàries durant les quals les caps poden contactar amb les treballadores.

Aquests consells i molts més els pots trobar a la GUIA DE TREBALL A DISTÀNCIA I TELETREBALL que hem elaborat des de l'Avalot i on trobaràs tota la informació que necessites saber sobre els teus drets i deures en el teletreball.

GUIA AUTODEFENSA LABORAL AVALOT

DESCARREGA'T LA GUIA D'AUTODEFENSA LABORAL

En aquesta guia laboral trobaràs la resposta a tots els teus dubtes laborals. Conèixer els teus drets és imprescindible per poder defensar-los!
LA VULL
GUIA AUTODEFENSA LABORAL AVALOT

DESCARREGA'T LA GUIA D'AUTODEFENSA LABORAL

En aquesta guia laboral trobaràs la resposta a tots els teus dubtes laborals. Conèixer els teus drets és imprescindible per poder defensar-los!
  • DD slash MM slash YYYY

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

subscriu-te a la newsletter!

I no et perdis cap dels materials que elaborem exclusivament per a tu i per fer-te la vida laboral més fàcil!

📢Les treballadores poden adaptar la seva jornada per fer efectiva la conciliació de la vida laboral i familiar.

🕧L’anomenada “jornada a la carta” és una mesura per fer efectiva la igualtat entre homes i dones.

T’expliquem més!👉https://avalot.cat/jornada-carta/

🗳️ Dissabte l'Assemblea Nacional de l'Avalot va escollir la nova Coordinadora Nacional, encapçalada per la Laura Bonet com a portaveu 🔝

Aquí trobareu la ponència ideològica i els altres documents aprovats 👉 https://avalot.cat/coordinadora-nacional-laura-bonet/

Gràcies a totis per venir i participar! 💜

2

També vaig acompanyar a @avalotcat en l’assemblea de comiat de l’@alvarez_elena_ després de sis anys al capdavant de l’organització. Enhorabona, Laura Bonet, nova portaveu, de segur farem feina plegades!

💢Dissabte al matí es va celebrar la XI assemblea de @avalotcat.
✊️@alvarez_elena_ deixa la seva responsabilitat i les agafa Laura Bonet, nova portaveu nacional.

👊Tenim lluites compartides.
🤝Les seves conquestes socials i laborals són les nostres conquestes.

4

Fa 25 anys vaig participar al naixement de l’@avalotcat, joves sindicalistes. Avui he estat a la 11a Assemblea Nacional. Agraïment a l’@alvarez_elena_ una gran amiga, per aquests 6 anys de portaveu, i a la Laura Bonet i el nou equip, sort i encerts! #elfilroig continua!

4
Load More...

TENS PREGUNTES
O DUBTES?

ESTAREM ENCANTADES D’AJUDAR-TE
933 04 68 18
avalot@catalunya.ugt.org
Pl. Vázquez Montalbán, 4
(08001 – Barcelona)
DESENVOLUPAT PER VOLCÀNIC INTERNET
cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram