Què significa una Educació Pública de qualitat, justa, inclusiva, igualitària, laica? Quins són els valors que haurien de sustentar el model de l’Educació Pública?
L'educació és un dret bàsic i essencial reconegut a la Declaració Universal dels Drets Humans, que ratifica i reconeix la llibertat d'ensenyament. A la Convenció de Nacions Unides es recorda que l’educació ha d’estar "a l’abast de tothom, independentment del caràcter obligatori o no, i que s’ha de proveir en igualtat d’oportunitats, en consonància amb el principi de no discriminació".
A l'estat espanyol, més del 30% dels centres educatius tenen titularitat privada i Espanya és un dels estats europeus amb més privatització de l'educació. Això és inadmissible.
Des de l'Avalot diem ben alt que amb l'educació no s'hi juga, i que l'educació no es retalla ni es privatitza. Lluitem per una educació totalment pública, gratuïta, laica, transversal, de qualitat, democràtica, universal i amb plena igualtat d'oportunitats.
Exigim els poders públics que vetllin per una educació pública inclusiva on cap persona se sentin discriminada per la seva identitat i on tingui lloc, la tolerància, el respecte i la llibertat ideològica i de pensament, per una educació pública de qualitat la qual vetlli per l’ensenyament i traslladi els continguts de cadascuna de les matèries de la forma més clara possibles adaptant-se els plans docents a les noves circumstàncies actuals, per una educació pública universal on cap estudiant amb situació més desfavorable hagi de veure truncat el seu somni d’accedir a estudis superiors o es vegi obligada a abandonar els estudis per no poder fer front els alts preus de les matrícules.
Les altes taxes en els preus de les matrícules de les universitats públiques catalanes han anat a l’alça durant els darrers anys, la falta de dotació econòmica en les universitats catalanes ha causat que les persones treballadores (des de personal docent fins a personal de manteniment) de les universitats es vegin sotmeses a condicions de treball molt precàries, la situació causada per la Covid-19 ha posat en evidència les dificultats d’adaptació al canvi i les dificultats d’arribar a totes les alumnes sobretot aquelles amb menys recursos. Aquests motius han anat debilitant el sistema públic universitari posant en risc el compliment de l’article 27 de la Constitució Espanyola.
Exigim als poders públics a invertir en educació, a destinar recursos econòmics i apostar per la qualitat i universalitat de l’educació.
L'educació té un paper clau per construir una societat justa per a tothom, de
tothom i des de tothom.
Els centres educatius s’han de convertir espais oberts, espais de debat i reflexió entre totes les estudiants on totes puguin sentir-se lliures i fora de discriminacions i violències i on totes puguin desenvolupar-se com a persones. Espais on les dones també puguin veure’s amb les mateixes oportunitats d'accés al mercat de treball que els homes un cop finalitzats els estudis.
Els centres educatius i la institució de l’educació com agent social que és ha de vetllar pels drets totes les persones i és per això que no es pot seguir precaritzant un sistema educatiu i de retruc posant en perill la resta d’àmbits de la societat.