L’assetjament laboral (o mobbing, en anglès) és la conducta que de manera sistemàtica i abusiva es produeix en l’àmbit laboral i suposa un atemptat contra la salut i un atemptat contra la seva dignitat i/o integritat psíquica.
Perquè una conducta pugui ser considerada com assetjament laboral s’han de complir els requisits següents:
L’article 16 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos Laborals estableix que l’empresa ha de vetllar per la prevenció dels riscos i disposar de protocols per la prevenció i protecció del mobbing en el conveni col·lectiu d’aplicació.
S’haurà de detallar l’estructura organitzativa, les responsabilitats, les funcions, els procediments i els recursos necessaris per a realitzar les accions de prevenció dels riscos a l’empresa.
És obligatori per a les empreses de més de 50 treballadores disposar d’un Pla d’Igualat que protegeixi de l’assetjament laboral.
En l’àmbit públic, des de l’any 2015, existeix el Protocol per a la prevenció, la detecció, l’actuació i la resolució de situacions d’assetjament psicològic i altres discriminacions a la feina que protegeix totes les treballadores públiques i al personal laboral de la Generalitat de Catalunya, tot i que el protocol no s’aplica al cos de Mossos d’Esquadra ni al personal de l’Administració Pública.
L’article 173 del Codi Penal estableix que: “1. El que infligiera a otra persona un trato degradante, menoscabando gravemente su integridad moral, será castigado con la pena de prisión de seis meses a dos años”.
Perquè pugui ser considerat com a delicte s’han de complir els requisits següents: