Moltes joves volen treballar com a autònoma i no tenen clar per on començar ni quins són els seus drets i deures. En aquest article t'expliquem tot allò que has de saber si vols treballar per compte propi!
L’Estatut de la Treballadora Autònoma (Llei 20/2007), defineix com a treballadora autònoma a la:
"Persona física que realitza de forma habitual, personal i directa, per compte propi i fora de l’àmbit de direcció i organització d’una altra persona, una activitat econòmica o professional a títol lucratiu, tant si és titular d’una empresa individual o familiar com si no; i independentment que doni ocupació a treballadores per compte d’altri”.
Aquí t’expliquem tot el que has de saber per poder gestionar la teva alta i donar-te d’alta com a autònoma.
Diferències treballadores autònomes i treballadores assalariades
Podrà formalitzar-se oral o per escrit. En cas que s’hagi formalitzat oral qualsevol de les parts li podrà exigir a l’altra part en qualsevol moment en el temps que aquest es formalitzi per escrit.
El RETA (Règim Especial per a les Treballadores Autònomes) és el sistema pel qual es gestionen les aportacions a la Seguretat Social de les treballadores per compte propi. Si estàs donada d’alta, quedaràs protegida com a treballadora autònoma.
Aquelles persones que ostentin la nacionalitat espanyola i que resideixin a Espanya i les persones estrangeres que resideixin o bé es trobin en situació regular a Espanya sempre que reuneixin amb els requisits establerts.
Les menors d’edat no podran donar-se d’alta com a autònomes i tampoc podran prestar serveis sota el càrrec dels seus familiars (Art.9 Estatut Treballadora Autònoma).
És imprescindible tenir assignat el número de la Seguretat Social vàlid.
L’obligació de cotitzar comença des del primer dia del mes en què s’inicia l’activitat.
L’obligació de cotitzar s’acaba en el cessament de l’activitat de l’autònoma. La treballadora ho haurà de comunicar durant els tres dies naturals (es tenen en compte els caps de setmana i també els festius) següents al cessament de l’activitat.
Les quotes s’hauran d’ingressar en qualsevol entitat financera autoritzada per actuar com a Oficina Recaptadora de la Seguretat Social.
S’haurà de presentar el Rebut de Liquidació de Cotitzacions. El Rebut està a disposició de les treballadores a les Direccions Provincials i Administracions de la Tesoreria General de la Seguretat Social.
Pagament domiciliat:
Per més informació podeu dirigir-vos a la pàgina web de la Seguretat Social: http://www.seg-social.es/wps/portal/wss/internet/Trabajadores/CotizacionRecaudacionTrabajadores/10721/10724/1320