El certificat digital és la identificació que ens habilita per a fer tràmits i relacionar-nos amb les diferents administracions públiques, des de l’àmbit local fins a l’àmbit autonòmic, de manera telemàtica amb totes les garanties i que ens permet, a més, signar documents amb validesa legal com les que es deriven de la signatura manuscrita.
Els certificats digitals garanteixen l’autenticitat del document i la veracitat de la identitat de la persona que emet el document i la seva signatura i la integritat del document: assegura que el document no ha estat modificat un cop emès per una altra persona no autoritzada.
Existeixen diversos tipus però no tots són admesos per les administracions públiques. Pots consultar si el teu certificat digital és vàlid aquí: https://sedeaplicaciones.minetur.gob.es/Prestadores/
L'avantatge principal és que ens permet realitzar tràmits administratius a través d'Internet.
Alguns exemples de tràmits que podem realitzar:
Es pot obtenir a qualsevol de les entitats certificadores públiques de manera gratuïta.
La forma més senzilla és sol·licitar-ho a través de FNMT:
És important recordar que no s’accepten en les relacions amb l’administració les signatures digitals generades de manera particular mitjançant el programari d’Adobe sinó que s’ha d’utilitzar la signatura validada pel certificat digital.
La identitat digital o l’idCAT, és un tipus de certificat que habilita la ciutadania per fer tràmits amb l’administració pública. L’idCAT l’emet el Consorci d’Administració Oberta de Catalunya a través de les diverses Entitats de Registre idCAT. És compatible amb els sistemes operatius i navegadors més utilitzats. L’idCAT garanteix la identitat a internet i permet:
El certificat digital “idCAT” pot obtenir per dues vies: