En els últims 15 anys la consciència lingüística i l’ús del català, especialment entre el jovent i als centres educatius, ha patit una davallada important.
Estem vivint una situació altament perillosa que pot comportar una regressió dels drets lingüístics aconseguits fins al moment i de la cohesió social a Catalunya.
Les últimes dades sobre l’ús del català en l’àmbit educatiu a escoles i instituts indiquen que hem retrocedit molt respecte anys anteriors. Segons l’informe elaborat pel Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, només 2 de cada 10 estudiants fa servir sempre o gairebé sempre el català en les activitats de grup, quan fa 15 anys eren gairebé 7 de cada 10. A més, ha pujat, tot i que amb un pendent menys pronunciat, el percentatge d'alumnes que no fa servir mai o gairebé mai el català: si el 2006 era un 6,2%, ara supera el 28%. L'evolució de l'ús del català entre l’alumnat per dirigir-se al professorat dins de l'aula també cau. Del 56% que ho feia sempre o gairebé sempre en català l'any 2006, ara no arriben al 40%.
Les dades, doncs, reflecteixen una realitat que el món associatiu i les entitats socials ja alertaven: la percepció que l'ús social del català ha retrocedit entre les joves.
Segons dades facilitades pel Departament d’Educació hi ha hagut una disminució progressiva en els darrers 15 anys de l’ús del català en l’àmbit educatiu:
El model d’immersió lingüística implantat a Catalunya vol assegurar l’ús del català com a llengua vehicular en tots els centres educatius de caràcter públic i concertats. D’aquesta manera s’assegura l’equitat en el coneixement de la llengua catalana per a tothom sense fer distincions segons classe, origen, etc.
La defensa del català ha sigut històricament una reivindicació del moviment obrer, sindical i estudiantil a Catalunya i per tal d’eliminar les barreres i les desigualtats derivades de diferents contextos sociolingüístics presents a la població catalana, com per exemple, una segregació social i lingüística que provocaria una fractura social entre l’alumnat en funció de criteris lingüístics. Així doncs, La immersió lingüística garanteix l’èxit en l’adquisició de la competència lingüística de les llengües d’ús social, com és el cas del català.
Des de l’Avalot ens sumem a les reivindicacions i defensa del català i del model d’immersió lingüística, participant, entre d’altres, en l’acord juvenil per la llengua catalana.