Sovint és complicat identificar quines són les conductes i situacions que poden ser identificades com a assetjament laboral. T’ho expliquem!
Què és l’assetjament laboral?
L’assetjament laboral (o mobbing, en anglès) és la conducta que de manera sistemàtica i abusiva es produeix en l’àmbit laboral i suposa un atemptat contra la salut i un atemptat contra la seva dignitat i/o integritat psíquica. L’assetjament és un problema global que està contemplat com l’objectiu 5 dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) dedicat a la igualtat de Gènere.
Quines són les seves característiques?
Perquè una conducta pugui ser considerada com assetjament laboral s’han de complir els requisits següents:
- Ha de ser una conducta que atempti contra la dignitat o integritat de la persona.
- Ha de ser de manera continuada en el temps.
- Ha de tenir lloc en l’àmbit laboral.
Quines conductes poden ser considerades com assetjament laboral?
L’assetjament laboral pot manifestar-se en:
- Comentaris o conductes no desitjades en referència amb la raça, la religió, el gènere, l’embaràs, l’origen nacional, l’edat, la discapacitat, la informació genètica o qualsevol altra característica protegida legalment. .
- Bromes ofensives, calúmnies, insults, amenaces, agressions físiques, intimidació, humiliacions, etc.
- Sobrecàrrega de tasques injustificades.
- Degradació o canvi de funcions preses com a càstig o per humiliar la treballadora.
- Faltes de respecte.
- Aïllament de la treballadora i exclusió de presa de decisions.
- L’exercici arbitrari del poder directiu empresarial que ens ocasioni un greuge.
Quines conductes no?
Algunes conductes que no són considerades com a tal:
- Rebre crítiques constructives encara que no siguin positives.
- Directrius empresarials en què no estem d'acord, però que entrin dins de la potestat de direcció de l'empresa.
- Canvis de funcions justificades encara que no hi estem d'acord.
- Discussions legítimes i que no comportin faltes de respecte, encara que no siguin un moment "agradable".
També t'interessa: