Síndrome del burnout: l'estrès laboral com a malaltia professional

La síndrome del burnout està associat a la salut mental i es pot ocasionar a causa de l'estrès laboral crònic. A continuació t'expliquem com detectar si el pateixes, quins són els factors de risc que el provoquen i com evitar-lo.

Què és la síndrome del burnout?

La síndrome del burnout és un trastorn causat per un estrès laboral cronificat i caracteritzat per un estat d'esgotament emocional, una actitud distant davant del treball (despersonalització) i una sensació d'ineficàcia i de no realitzar adequadament les tasques laborals.

L'Organització Mundial de la Salut (OMS) ja ha reconegut aquesta síndrome com una malaltia i està inclosa dins l'Estadística Internacional de Malalties i Problemes de Salut Connexes.

L'Organització Internacional del Treball defineix l'estrès laboral com una "resposta física i emocional a un dany causat pel desequilibri entre les exigències percebudes i els recursos i capacitats percebudes d'una persona treballadora per fer front en aquestes exigències". L'estrès laboral va associat a una mala praxi en les Relacions Laborals i en l'organització i disseny del treball.

Quins són els principals símptomes del Burnout? 

  • Insomni
  • Dificultat de concentració
  • Actitud negativa
  • Increment de la irritabilitat
  • Pèrdua de la motivació
  • Disminució de l'autoestima
  • Estat permanent de nerviosisme
  • Manca de realització personal

Quins són els factors de risc de la síndrome del burnout?

Existeixen factors de risc que poden provocar que la treballadora desenvolupi síndrome de burnout, aquests són alguns:

  • Falta de suport instrumental
  • Excés de burocràcia
  • Falta de coordinació
  • Falta de formació pràctica per a la integració de noves tecnologies
  • Falta de desenvolupament professional
  • Relacions conflictives en l'entorn laboral
  • Descompensació entre l'autonomia i la responsabilitat personal
  • Càrrega laboral excessiva
  • Falta de suport social
  • Poca autonomia en la presa de decisions
  • Insatisfacció en el treball
  • Falta de suport entre companyes de feina
  • Relacions tenses i competitives
  • Dinàmica negativa de treball
  • Absència de reciprocitat en els intercanvis socials

La precarietat com a causa de la síndrome del burnout

L'Institut Nacional d'Estadística va elaborar unes estadístiques sobre el grau d'estrès que senten les persones treballadores segons alguns factors com el tipus de contracte. Algunes dades destacables:

  • Les dades indiquen que la incertesa laboral és una causa d'estrès laboral.
  • Les dones enquestades manifesten més grau d'estrès a la feina, fet que podem relacionar a què la situació laboral de les dones és més precària que la dels homes i estan sotmeses a més pressió dins i fora de la feina.
  • Les professionals assistencials que es dediquen a la cura d'altres persones també són més propenses a patir síndrome del burnout. Cal tenir en compte que el sector de les cures està altament feminitzat i per tant precaritzat.

T'interessa: la bretxa salarial no és el que pensaves.

Què poden fer les empreses per combatre el burnout? 

A través de la prevenció les empreses i/o entitats podran evitar que moltes treballadores se sentin cremades dins del seu lloc de treball a causa d’una mala gestió organitzacional on s’han anat sumant múltiples factors que han acabat derivant el burnout.

Algunes bones pràctiques:

  1. Avaluar els riscos psicosocials
  2. Equilibrar les funcions i les activitats.
  3. Facilitar tot el material necessari perquè les persones treballadores puguem exercir el nostre treball. 
  4. Flexibilitzar els torns i els horaris de treball. 
  5. Fomentar bones sinergies i valorar la tasca de totes les treballadores.
  6. Promoure la seguretat laboral i la promoció professional
  7. Avaluació de l’estrès. 
  8. Desenvolupar programes de salut integral que incloguin ajuda psicològica.

Si tenim en compte tots aquests factors i treballem sobre ells es podrà aconseguir que les treballadores se sentin més compromeses amb l’organització i mantenir un bon clima laboral a part d’una bona salut de les treballadores. 

GUIA AUTODEFENSA LABORAL AVALOT

DESCARREGA'T LA GUIA D'AUTODEFENSA LABORAL

En aquesta guia laboral trobaràs la resposta a tots els teus dubtes laborals. Conèixer els teus drets és imprescindible per poder defensar-los!
  • DD slash MM slash YYYY

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

subscriu-te a la newsletter!

I no et perdis cap dels materials que elaborem exclusivament per a tu i per fer-te la vida laboral més fàcil!

TENS PREGUNTES
O DUBTES?

ESTAREM ENCANTADES D’AJUDAR-TE
933 04 68 18
avalot@catalunya.ugt.org
Pl. Vázquez Montalbán, 4
(08001 – Barcelona)
DESENVOLUPAT PER VOLCÀNIC INTERNET
cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram