El greenwashing és una forma d'una propaganda que s'utilitza per a fer creure falsament que una empresa és respectuosa amb el medi ambient.
És un terme en anglès ("green" significa "verd" + "washing" significa "rentat") utilitzat per assenyalar les males pràctiques que algunes empreses realitzen quan presenten un producte o qualsevol proposta com respectuós davant del medi ambient encara en realitat no ho sigui.
Quan una empresa posa al mercat un envàs de plàstic domèstic, ho fa imprimint un logotip o 'punt verd', que vol dir que s'ha pagat un percentatge perquè Ecoembes recuperi i recicli aquest envàs. Una taxa que, a més, paguem els consumidors en el preu final del producte. No obstant això, has de saber que de tots els envasos de plàstic que trobes al contenidor groc, Ecoembes només recicla el 25%, la resta segueix contaminant el medi ambient (platges, rius o boscos), la terra i aigües subterrànies, a través d'abocadors; o l'aire, mitjançant incineradores.
Greenpeace ha elaborat l’informe anomenat “Ecoembes menteix” on s’explica més sobre el tema.
Una demanda col·lectiva de 2019 contra Nestlé al·legava que els "grans de cacau d'origen sostenible" no tenen res de sostenibles. La producció de l'ingredient clau dels productes de xocolata Nestlé està contribuint a la desforestació massiva a l'Àfrica Occidental. La demanda també afirmava que el cacau prové de granges que utilitzen treball infantil i esclaus.
Volkswagen va admetre haver manipulat 11 milions dels seus propis cotxes dièsel "nets" amb dispositius dissenyats per enganyar a les emissions. Diversos fabricants d'automòbils s'han enfrontat a acusacions similars en els últims anys, com BMW, Chevrolet, Ford i Mercedes-Benz.
Per evitar el greenwashing has de saber identificar-lo, tingues en compte aquests 5 passos:
I si tens dubte d'algun producte, pregunta. Això és fonamental i no hauria de donar-nos objecció fer-ho.
També t'interessarà: "antiespecisme i lluita de classes"