Assemblea de Gestió de l’AVALOT – Joves de la UGT de Catalunya
Catalunya és cruïlla i país d’acollida per a moltes persones, als nostres carrers veiem diferents costums i llengües que ens enriqueixen com a societat i que conviuen en pau entre elles. Som un país plural i cosmopolita, on tothom hi és ben rebut i hi té cabuda.
És per aquest motiu que considerem vital que a les escoles de Catalunya, el nostre model educatiu sigui el de la immersió lingüística, consolidat a còpia de moltes lluites i que amb trenta anys ha aconseguit l’objectiu pel qual es va bastir: el català com a llengua vehicular a les escoles de Catalunya i puntal de la cohesió social al nostre país.
La immersió lingüística garanteix que totes les nenes tinguin igualtat d’oportunitats de poder parlar i dominar tant el català com el castellà, ambdues cooficials al nostre país i, si no fos per l’escola, molta de la nostra població no hi tindria cap tipus de contacte. La virtut de ser bilingües és un valor afegit que tenim les catalanes.
Aquest objectiu s’ha aconseguit satisfactòriament, i així ho demostren les dades: segons els resultats de l’últim informe PISA (Programa per a l’Avaluació Internacional de l’Alumnat), la llengua familiar no condiciona als aprenentatges de l’alumnat, fet que demostra doncs que, efectivament, el nostre model educatiu és inclusiu i que, per tant, no hi ha cap tipus d’incidència entre les llengües que es parlen a casa i les notes de l’alumne, apreciables al següent gràfic:
També, l’Avaluació General de Diagnòstic del Instituto Nacional de Evaluación Educativa mostra que no existeixen diferències significatives en la puntuació mitjana de la competència de comunicació lingüística entre les nenes catalanes i les espanyoles sent en l’educació primària i secundària obligatòria de 502 per les catalanes i 500 per les espanyoles. Fins i tot, doncs, s’observa una mitjana de més bona puntuació entre qui ha estudiat mitjançant el nostre model d’immersió lingüística.
Per últim, cal comentar que el 95% de l’alumnat que supera la prova de llengua catalana també supera la de llengua castellana, i viceversa, el 94% de l’alumnat que supera la prova de llengua castellana també supera la de catalana, segons el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu.
Així doncs, a part de contribuir a la normalització lingüística minoritzada, amb aquest model educatiu s’ha afavorit la cohesió social i l’equitat, garantint la igualtat d’oportunitats per competències lingüístiques i evitant una doble xarxa d’educació per comunitats segregades segons la llengua d’origen, ja que hem aconseguit que totes les nenes realitzin la seva escolarització als mateixos centres; formem part d’un mateix país i no volem que se’ns classifiqui segons la llengua que parlem a casa!
Per tot el que s’ha exposat, rebutgem l’intent de segregació per motius lingüístics, perquè el nostre model ha afavorit sempre la cohesió social des d’una perspectiva intercultural.
Per tot això, resolem: