Drets de les consumidores al comerç online

La crisi sanitària que seguim vivint ha comportat un gran canvi d’hàbits en el consum, ja que la situació creada en un principi amb el confinament i seguidament amb les canviants restriccions no ha permès relacionar-nos amb els comerços de la manera tradicional.

És per això que les consumidores hem optat per consumir molt més de manera online. Davant d’aquest augment exponencial del comerç electrònic, per aquest Dia Mundial de les Persones Consumidores, us fem arribar els vostres drets en el comerç online.

  1. Identificació de l’empresa venedora o prestadora de serveis: cal que a la web o app es mostri el nom, les dades fiscals, el domicili i els mitjans de contacte de l’empresa. En aquest últim punt és important que aquests siguin vàlids i gratuïts per tal que si hi ha algun problema amb els béns o serveis contractats l’empresa pugui respondre.
  2. Veracitat de l’oferta: s’ha de mostrar en tot moment una informació real, clara i senzilla dels productes o serveis a la venda deixant clares les seves característiques i aspecte. 
  3. Informació de la compra: abans de procedir a la contractació ens han d’informar del preu final, les despeses d’enviament, les condicions del lliurament, de la devolució, les formes de pagament i els costos addicionals. Tot això és necessari perquè en base del cost total i final prenguem la decisió de comprar amb total consentiment. 
  4. Mitjans de pagament segurs: hem de poder pagar amb targeta de crèdit mitjançant l’entitat bancària, contra reemborsament, amb límit de crèdit, targeta virtual, Paypal o altres mitjans segurs. Cal desconfiar de qualsevol empresa que no faciliti cap tipus de mitjà segur i no pagar mai amb diners en efectiu en mà o per enviament postal. 
  5. Manifestar el consentiment: el consentiment ha de ser exprés i inequívoc i ens han de facilitar la manera d’expressar-lo i rebre la confirmació que ha sigut rebut juntament amb les condicions de la contractació. 
  6. Rebre la comanda: el producte o servei contractats han de ser facilitats per l’empresa en 30 dies com a màxim des de la compra (es pot pactar un termini més ampli) assumint l’empresa els riscos del transport.
  7. Desistiment: tenim dret a renunciar a la compra sense explicacions ni penalitzacions en un termini de 14 dies naturals que actuen com a “període de prova” del producte o servei. Aquest dret ha de ser informat per l’empresa qui ha d’aportar un formulari per exercir-lo amb totes les dades sobre el contracte. Amb el retorn de la comanda ha d’haver un reemborsament dels diners en com a màxim 30 dies. El desistiment no existeix en algunes excepcions com son els productes personalitzats, higiènics, sanitaris, caducs, consumibles, diaris, s’executin amb l’entrega,…
  8. Garantia: és el dret a poder solucionar la manca de conformitat i té una vigència de dos anys. De la garantia sempre respon el venedor (no el transportista, fabricant o instal·lador) havent de demostrar aquest durant els sis primers mesos que la responsabilitat no és seva quan no vol respondre i a partir de llavors, serà la persona consumidora qui haurà de demostrar que ha sigut culpa de l’empresa o producte i no d’un mal ús propi. 
  9. Conèixer els Codis de Conducta: s’ha de facilitar en algun lloc accessible a quins codis de conducta està adherida l’empresa i on consultar-los. Hem de destacar que a nivell Europeu estar adherit al Sistema Arbitral de Consum o als Segells de Confiança (Confianza Online, Trusted Shop o Norton Secured) és símbol de bona qualitat i s’ha de mostrar el logo de qualsevol a la pàgina principal de la companyia.
  10. Protecció de dades: hem de poder saber quines dades personals es recullen i que es fa amb elles, quines són imprescindibles per la compra i quines és opcional facilitar, així com saber exercir els nostres drets d’accés, rectificació, cancel·lació i oposició mostrant a on ens podem dirigir i quina documentació cal aportar. 

Si algun d’aquests drets és vulnerat tenim l’opció de reclamar a l’empresa i denunciar-la si ha infringit alguna llei.

Per buscar assessorament en aquest aspecte podeu dirigir-vos al vostre Servei Públic de Consum o a les diferents associacions de consumidors existents. 

Des de l'Avalot us animem a consumir de manera responsable, fomentant el comerç just i de proximitat i de manera respectuosa amb el medi ambient i amb les persones que produeixen.

GUIA AUTODEFENSA LABORAL AVALOT

DESCARREGA'T LA GUIA D'AUTODEFENSA LABORAL

En aquesta guia laboral trobaràs la resposta a tots els teus dubtes laborals. Conèixer els teus drets és imprescindible per poder defensar-los!
  • DD slash MM slash YYYY

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

subscriu-te a la newsletter!

I no et perdis cap dels materials que elaborem exclusivament per a tu i per fer-te la vida laboral més fàcil!

TENS PREGUNTES
O DUBTES?

ESTAREM ENCANTADES D’AJUDAR-TE
933 04 68 18
avalot@catalunya.ugt.org
Pl. Vázquez Montalbán, 4
(08001 – Barcelona)
DESENVOLUPAT PER VOLCÀNIC INTERNET
cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram