El registre retributiu: una eina per reduir la bretxa salarial!

Des del mes d'abril totes les empreses estan obligades a tenir un registre retributiu o salarial de totes les seves treballadores. Aquesta mesura pretén impulsar la transparència salarial en les empreses per a garantir la igualtat retributiva i afavorir la reducció de la bretxa salarial.

Què és el registre retributiu?

El registre retributiu és una eina per erradicar la bretxa salarial encara ben present. Aquest mecanisme serveix per acreditar el pagament igualitari i no discriminatori entre dones i homes. Així doncs, es basa en el principi de transparència retributiva entre dones i homes i que els convenis col·lectius i les empreses hauran d’integrar de manera obligatòria. 

Què estableix el registre retributiu?

La llei estableix l’obligació per a totes les empreses  independentment del nombre de treballadores i obliga també als convenis col·lectius de pagar la mateixa retribució per feines d’igual valor en el marc de l’establert a l’article 28 de l’Estatut de les Treballadores assegurant que les feines a temps parcial seran proporcionalment iguals a les feines a temps complert. 

Per poder acreditar tot això, les empreses han de tenir un registre.

També estableix una auditoria retributiva obligatòria per a les empreses obligades a tenir plans d’igualtat. En aquesta auditoria haurà de constar una diagnosi de la situació i l’establiment d‘un pla d’actuació amb mesures concretes per revertir la situació de desigualtat. 

On està regulat?

Al Reial Decret 902/2020, de 13 d’octubre, d’igualtat retributiva entre dones i homes. La normativa té l’objectiu d’establir mecanismes efectius per aconseguir la igualtat efectiva i la no discriminació entre dones i homes.

Aquest principi de transparència retributiva s’assegurarà a través dels instruments regulats en aquest Reial decret: registres retributius, auditoria retributiva, sistema de valoració dels llocs de feina i de la classificació professional establerta per l’empresa i en el conveni col·lectiu i respectant també, el dret d’informació de les persones treballadores.

Què ha de constar al registre retributiu?

Al registre ha de constar-hi la informació sobre: la mitjana de les percepcions salarials i extrasalarials de tota la plantilla. Les dades s’han de disgregar per sexe, per cada grup professional, la categoria professional, nivell i  lloc de feina.

GUIA AUTODEFENSA LABORAL AVALOT

DESCARREGA'T LA GUIA D'AUTODEFENSA LABORAL

En aquesta guia laboral trobaràs la resposta a tots els teus dubtes laborals. Conèixer els teus drets és imprescindible per poder defensar-los!
  • DD slash MM slash YYYY

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

subscriu-te a la newsletter!

I no et perdis cap dels materials que elaborem exclusivament per a tu i per fer-te la vida laboral més fàcil!

TENS PREGUNTES
O DUBTES?

ESTAREM ENCANTADES D’AJUDAR-TE
933 04 68 18
avalot@catalunya.ugt.org
Pl. Vázquez Montalbán, 4
(08001 – Barcelona)
DESENVOLUPAT PER VOLCÀNIC INTERNET
cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram