Quan teletreballem és possible que es donin desconnexions per problemes tècnics. Ja sigui per un problema en el servei d'Internet, de la xarxa wifi, de caigudes del sistema o de mal funcionament de l'ordinador o l'equip de treball. Són les desconnexions per motius tècnics durant el teletreball un motiu d'acomiadament?
El cas d’un treballador que va ser acomiadat per repetides desconnexions a Internet durant el teletreball ha engegat tot un debat al voltant del dret al descans i el treball a distància. Aquest és un tema que té molta importància, arran que aquesta modalitat a causa de la pandèmia COVID-19 s’ha instaurat de manera definitiva a moltes empreses.
La Justícia (el Jutjat Social número 4 de Santander) va dictar una sentència el passat 15 de juny on va declarar improcedent l‘acomiadament, ja que el treballador va avisar en repetides ocasions de l’existència de problemes tècnics (recordem que l’empresa té l’obligació de proporcionar els mitjans adients per a desenvolupar el teletreball de manera efectiva).
L’article 11 Reial decret llei 28/2020, de 22 de setembre, de treball a distància estableix que les treballadores tenen dret a la dotació i el manteniment adequat per part de l’empresa de tots els mitjans, equips i eines necessaris per al desenvolupament de la seva activitat professional d’acord amb l’inventari incorporat a l’acord de teletreball que s’ha de signar.
En tot cas, l‘empresa ha de garantir l’atenció necessària en el cas de dificultats tècniques, especialment en el cas de teletreball.
El teletreball com a una forma més de treball no pot ser més perjudicial per a les treballadores que la modalitat presencial. Així doncs, l’empresa manté les seves obligacions en relació amb les treballadores.
Si existeix un mal funcionament de la connexió a Internet en un centre de treball presencial no seria imputable a les treballadores, aleshores en la modalitat de teletreball tampoc ho ha de ser.
Davant de la comunicació per part de les treballadores de problemes tècnics, l'empresa hauria de verificar l’estat de la connexió i fer les reparacions adients per a assegurar el bon funcionament de la xarxa, però en cap cas, pot utilitzar-ho per acomiadar les treballadores.
L’empresa no pot aprofitar el teletreball (recordem que la gran majoria de les treballadores teletreballen al seu domicili particular) per escapolir-se de les seves obligacions, tant materials com de prevenció de riscos laborals.
De fet, l’empresa pot adoptar mesures de vigilància i control per a verificar el compliment de les obligacions i deures laborals de les treballadores, però en cas de no fer-ho, la falta de control no pot ser responsabilitat de les treballadores.
Si vols saber exactament quins són els teus drets durant el teletreball, descarrega't aquí la nostra guia i no deixis que t'enganyin!