Ahir a la tarda es va anunciar l'acord assolit aquest dilluns entre govern espanyol, Generalitat i AENA per donar llum verda a l'ampliació de l'aeroport del Prat.
Des de l'Avalot manifestem que l'ampliació de l'aeroport no pot considerar-se només com una inversió, i per tant no hauria d'acordar-se fins que no es garanteixi que no existeix un impacte mediambiental irreparable en el Delta del Llobregat. Així doncs, considerem que, si no s'ha acabat de concretar l'abast d'aquest impacte, que encara estava en estudi, és una irresponsabilitat climàtica aconseguir un acord.
La Coordinadora Nacional de l'Avalot va aprovar el passat 30 de juny un posicionament contra aquesta ampliació i en defensa del Delta del Llobregat i del Parc Agrari del Baix Llobregat. Cap aeroport ni infraestructura pot vulnerar els ecosistemes, que han de ser protegits i preservats. El planeta no necessita un altre aeroport intercontinental, sinó que el protegim dels seus efectes!
L'aeroport del Prat de Llobregat està a debat i no només cal discutir la seva ampliació en concret, sinó el model econòmic i de mobilitat que volem. Des de l'Avalot entenem que cal posar al capdavant del debat el problema de fons sobre el futur de les grans infraestructures en plena crisi climàtica, així com del model de ciutat de Barcelona, convertida en gran capital turística mundial.
Estem encara enmig d'una pandèmia que ha posat de manifest, entre altres coses, la fragilitat del model turístic i de mobilitat de Catalunya dels últims anys. Un model que s'ha comprovat ineficaç i col·lapsat, i que continua depenent dels combustibles fòssils.
Actualment, el 60% de la plantilla de l'aeroport està en ERTO i, a més, l'any 2022 s'hauran de renovar les concessions de handling. Per tant, des de l'Avalot considerem que, tot i que sabem que el projecte no és immediat, potser no és el moment per a parlar d'una ampliació, sinó de replantejar-nos si l'actual model és el que volem!
Un aeroport més gran no és sinònim de llocs de feina de qualitat, ni de bon tros. Per totes és sabut que les actuals plantilles de les empreses que treballen a l'Aeroport de Josep Tarradellas Barcelona-El Prat tenen unes condicions de feina molt millorables. Aquesta realitat, denunciada des de fa anys, ens obliga a posar definitivament sobre la taula l'exigència d'unes condicions dignes per les actuals treballadores de l'aeroport, amb contractes estables i càrregues de feina justes, que permetin un millor funcionament de l'aeroport i previnguin d'hores d'espera i endarreriments per a les usuàries.
En termes ecològics, l'ampliació de l'aeroport, tal com està plantejada, suposaria un greuge pel Delta del Llobregat. El Delta compta amb una zona protegida per la Xarxa Natura 2000 a causa de la seva biodiversitat, està declarada zona ZEPA (Zona d'especial protecció) pel Consell de les Comunitats Europees per la seva varietat d'hàbitats i té una zona declarada com a Reserva Natural Parcial. L'ampliació de l'aeroport suposaria la destrucció de l'ecosistema, l'afectació a la fauna i flora del territori i un impacte mediambiental molt gran.
De la mateixa manera, l'ampliació comportaria un augment de la contaminació acústica i d'emissió de partícules que ja pateix la població dels municipis del voltant, com ara el Prat, Gavà, Castelldefels o Viladecans. Segons l'Ajuntament de Barcelona (que tot i no tenir competències, és part interessada juntament amb altres ens locals en el compliment dels compromisos adoptats en l'Acord de París) estableix que les activitats del port i de l'aeroport generen un total de 12,9 milions de tones anuals de CO2, que equivalen a 4 vegades les emissions totals de CO2 emeses per la ciutat de Barcelona.
Una de les propostes d'AENA és la d'impulsar l'ampliació de la tercera pista o de construir una nova terminal per poder absorbir l'augment de companyies de luxe que aterren a Barcelona. Entenem que, en un moment com l'actual, fer una nova terminal quan una de les ja existents està infrautilitzada i no rendeix al màxim, no és una mesura que solucioni el problema d'arrel i, a més, atraure a companyies de luxe no farà canviar el model turístic tan poc sostenible que tenim a Catalunya. És molt arriscat fer una previsió a futur de l'evolució en el nombre de passatgers, i per tant de les necessitats futures, després de la gran caiguda que s'ha produït amb la pandèmia.
Tanmateix, des d'una perspectiva descentralitzadora i de país, potenciar la utilització dels aeroports de Girona i de Reus com a satèl·lits de l'aeroport del Prat comportaria un ajut a l'activació econòmica d'aquests territoris i facilitaria un model turístic descentralitzat i segurament molt més respectuós amb les persones i amb el medi ambient.
Necessitem un nou model de mobilitat sostenible que sigui eficaç i respongui a les necessitats de mobilitat actuals, sense oblidar la crisi climàtica que estem patint i la imprescindible cura del medi ambient. Situacions com la que vivim actualment poden ser molt més freqüents en un futur si no deixem de destruir l'hàbitat d'altres espècies que viuen al planeta. Així doncs, entenem que prioritàriament cal potenciar l'alta velocitat per connectar el territori català, l'estat espanyol i Europa, tot recuperant i construint noves línies, així com, per exemple, finalitzar les obres del corredor mediterrani.
D'altra banda, des de l'Avalot sempre hem defensat que la transició ecològica s'ha de fer amb perspectiva de classe, ja que som conscients que la defensa del medi ambient és prioritària en moments d'emergència climàtica, però que no pot ser a costa del patiment de la classe treballadora.