L'ampliació de l'aeroport de Barcelona no compta amb les garanties mediambientals necessàries

Ahir a la tarda es va anunciar l'acord assolit aquest dilluns entre govern espanyol, Generalitat i AENA per donar llum verda a l'ampliació de l'aeroport del Prat. 

Des de l'Avalot manifestem que l'ampliació de l'aeroport no pot considerar-se només com una inversió, i per tant no hauria d'acordar-se fins que no es garanteixi que no existeix un impacte mediambiental irreparable en el Delta del Llobregat. Així doncs, considerem que, si no s'ha acabat de concretar l'abast d'aquest impacte, que encara estava en estudi, és una irresponsabilitat climàtica aconseguir un acord.

La Coordinadora Nacional de l'Avalot va aprovar el passat 30 de juny un posicionament contra aquesta ampliació i en defensa del Delta del Llobregat i del Parc Agrari del Baix Llobregat. Cap aeroport ni infraestructura pot vulnerar els ecosistemes, que han de ser protegits i preservats. El planeta no necessita un altre aeroport intercontinental, sinó que el protegim dels seus efectes!

Què suposa l'ampliació de l'aeroport?

L'aeroport del Prat de Llobregat està a debat i no només cal discutir la seva ampliació en concret, sinó el model econòmic i de mobilitat que volem. Des de l'Avalot entenem que cal posar al capdavant del debat el problema de fons sobre el futur de les grans infraestructures en plena crisi climàtica, així com del model de ciutat de Barcelona, convertida en gran capital turística mundial.

Estem encara enmig d'una pandèmia que ha posat de manifest, entre altres coses, la fragilitat del model turístic i de mobilitat de Catalunya dels últims anys. Un model que s'ha comprovat ineficaç i col·lapsat, i que continua depenent dels combustibles fòssils.

Un aeroport més gran no garanteix feines dignes

Actualment, el 60% de la plantilla de l'aeroport està en ERTO i, a més, l'any 2022 s'hauran de renovar les concessions de handling. Per tant, des de l'Avalot considerem que, tot i que sabem que el projecte no és immediat, potser no és el moment per a parlar d'una ampliació, sinó de replantejar-nos si l'actual model és el que volem!

Un aeroport més gran no és sinònim de llocs de feina de qualitat, ni de bon tros. Per totes és sabut que les actuals plantilles de les empreses que treballen a l'Aeroport de Josep Tarradellas Barcelona-El Prat tenen unes condicions de feina molt millorables. Aquesta realitat, denunciada des de fa anys, ens obliga a posar definitivament sobre la taula l'exigència d'unes condicions dignes per les actuals treballadores de l'aeroport, amb contractes estables i càrregues de feina justes, que permetin un millor funcionament de l'aeroport i previnguin d'hores d'espera i endarreriments per a les usuàries.

Protegim els ecosistemes i el medi ambient

En termes ecològics, l'ampliació de l'aeroport, tal com està plantejada, suposaria un greuge pel Delta del Llobregat. El Delta compta amb una zona protegida per la Xarxa Natura 2000 a causa de la seva biodiversitat, està declarada zona ZEPA (Zona d'especial protecció) pel Consell de les Comunitats Europees per la seva varietat d'hàbitats i té una zona declarada com a Reserva Natural Parcial. L'ampliació de l'aeroport suposaria la destrucció de l'ecosistema, l'afectació a la fauna i flora del territori i un impacte mediambiental molt gran.

De la mateixa manera, l'ampliació comportaria un augment de la contaminació acústica i d'emissió de partícules que ja pateix la població dels municipis del voltant, com ara el Prat, Gavà, Castelldefels o Viladecans. Segons l'Ajuntament de Barcelona (que tot i no tenir competències, és part interessada juntament amb altres ens locals en el compliment dels compromisos adoptats en l'Acord de París) estableix que les activitats del port i de l'aeroport generen un total de 12,9 milions de tones anuals de CO2, que equivalen a 4 vegades les emissions totals de CO2 emeses per la ciutat de Barcelona.

Necessitem un model de mobilitat sostenible

Una de les propostes d'AENA és la d'impulsar l'ampliació de la tercera pista o de construir una nova terminal per poder absorbir l'augment de companyies de luxe que aterren a Barcelona. Entenem que, en un moment com l'actual, fer una nova terminal quan una de les ja existents està infrautilitzada i no rendeix al màxim, no és una mesura que solucioni el problema d'arrel i, a més, atraure a companyies de luxe no farà canviar el model turístic tan poc sostenible que tenim a Catalunya. És molt arriscat fer una previsió a futur de l'evolució en el nombre de passatgers, i per tant de les necessitats futures, després de la gran caiguda que s'ha produït amb la pandèmia.

Tanmateix, des d'una perspectiva descentralitzadora i de país, potenciar la utilització dels aeroports de Girona i de Reus com a satèl·lits de l'aeroport del Prat comportaria un ajut a l'activació econòmica d'aquests territoris i facilitaria un model turístic descentralitzat i segurament molt més respectuós amb les persones i amb el medi ambient.

Necessitem un nou model de mobilitat sostenible que sigui eficaç i respongui a les necessitats de mobilitat actuals, sense oblidar la crisi climàtica que estem patint i la imprescindible cura del medi ambient. Situacions com la que vivim actualment poden ser molt més freqüents en un futur si no deixem de destruir l'hàbitat d'altres espècies que viuen al planeta. Així doncs, entenem que prioritàriament cal potenciar l'alta velocitat per connectar el territori català, l'estat espanyol i Europa, tot recuperant i construint noves línies, així com, per exemple, finalitzar les obres del corredor mediterrani.

D'altra banda, des de l'Avalot sempre hem defensat que la transició ecològica s'ha de fer amb perspectiva de classe, ja que som conscients que la defensa del medi ambient és prioritària en moments d'emergència climàtica, però que no pot ser a costa del patiment de la classe treballadora.

Què reclamem des de l'Avalot?

  • La protecció i defensa el medi ambient i de l'ecosistema del Delta del Llobregat i del Parc Agrari del Baix Llobregat.
  • La utilització de la terminal 2 per augmentar la seva eficiència i eficàcia.
  • Incorporació de la perspectiva de respecte al medi ambient i sostenibilitat en la implementació de polítiques per fer d'un nou model de turisme i mobilitat sostenible una realitat.
  • Fomentar l'ocupació de qualitat en el sector de turisme, que proporcioni a les treballadores condicions laborals dignes i afavoreixi un turisme sostenible i allunyat del turisme "low cost" de sol i platja.
  • Incorporació de mesures que afavoreixin la descentralització per alleugerir la massificació de la ciutat de Barcelona i la seva àrea metropolitana així com, la reactivació de la inversió arreu del territori.

Descarrega’t la guia jove de supervivència al món laboral

Aquí podràs trobar el necessari per moure’t al món laboral. Tot el que necessites saber!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

subscriu-te a la newsletter!

I no et perdis cap dels materials que elaborem exclusivament per a tu i per fer-te la vida laboral més fàcil!

Contra la sinistralitat laboral, més recursos a Inspecció de Treball i més obligacions a les empreses amb la llei de riscos laborals.

Parlem amb @nuriagilgado, responsable de Política Sindical @ugtcatalunya, i amb @Moni_CCOO responsable de @ccoosalutlab https://diaritreball.cat/2022-i-segueix-morint-gent-a-la-feina-i-segueix-sense-abordar-se-la-sinistralitat-laboral/

⚠️ Durant molt de temps s'ha fet ús de les empreses multiserveis per abaratir costos empresarials a través de la retallada de condicions laborals ✂️

⁉️ Saps com la reforma laboral pretén canviar aquesta cultura de la precarietat? 👉 https://avalot.cat/empreses-multiserveis-reforma-laboral/

#reformalaboral

🚨 La sobreutilització del contracte d'obra i servei l'han convertit en una peça clau de la temporalitat i la precarietat laboral en els últims temps.

🧐Saps que partir del 30 de març ja no es podran subscriure més contractes d'obra i servei? 👉 https://avalot.cat/contracte-obra-i-servei-reforma-laboral/

🖊️"Actualment, un dels perills més grans per a la governança democràtica [...] és la manipulació originada per les fakenews en les xarxes socials i en alguns mitjans de comunicació".

Sobre la manipulació a través de les imatges i les paraules https://elobrero.es/opinion/81409-la-manipulacion-de-las-imagenes.html @David_Lerin

🧐Estàs familiaritzada amb el concepte de la ultraactivitat? Saps què implica? 👉

📢Amb la nova reforma laboral, l'empresa ha de respectar les condicions establertes en el conveni col·lectiu encara que aquest arribi a la seva data de venciment! 👉https://avalot.cat/ultraactivitat-reforma-laboral/

Load More...

TENS PREGUNTES
O DUBTES?

ESTAREM ENCANTADES D’AJUDAR-TE
933 04 68 18
avalot@catalunya.ugt.org
Pl. Vázquez Montalbán, 4
(08001 – Barcelona)
DESENVOLUPAT PER VOLCÀNIC INTERNET
cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram