Les festes de Nadal són un moment especialment assenyalat per a tothom però sobretot per a les persones més petites de la família, ja que esperen amb il·lusió els regals.
L'Institut de la Dona ha publicat un estudi on analitza les diferències per gèneres, els estereotips i rols de gènere i el sexisme que existeixen en els anuncis i en la publicitat en relació a les joguines dirigides al públic infantil.
La publicitat té un gran poder i impacte sobre com entenem el món. És una gran fàbrica de pensament i per tant, no és una qüestió menor. La publicitat al voltant de les joguines incideix de manera clara en l’aprenentatge i l’assimilació dels rols de gènere tradicionals i sexistes que passen de generació en generació.
Les joguines no són un tema sense importància, ja que són una part essencial de l’aprenentatge cognitiu, emocional i relacional a la infància.
Així doncs, els rols de gènere clàssics troben el seu filó en els regals de Nadal.
L'estudi assenyala que en el 28,4% dels anuncis dirigits a nenes i en el 32,6% dels dirigits a nens (4 punts més) es representa una professió.
En el cas de les nenes, el 34’1% d'elles representen una professió vinculada amb perruqueria.
En el cas dels nens, el 50% representen les professions de pilot i policia, només el 4% estan relacionats amb la perruqueria o estètica.
La publicitat també estableix cànons de bellesa impossibles: aquí hi trobem les famoses Barbies o les joguines de bellesa i maquillatge dirigides a nenes.
Un altre detall és que als nens se'ls sol representar amb major edat que a les nenes amb la finalitat de reflectir autoritat o experiència.
En la publicitat a televisió i els catàlegs de joguines, les noies continuen sent cuidadores, mares i/o princeses, en contraposició dels nois als quals reflecteixen com a guerrers i herois.
Pel que fa a la tipologia, s'observa una bretxa clara. Les joguines tecnològiques estan més dirigides als nens que a les noies i això de manera intencionada afavoreix l'exclusió de les nenes de la ciència i la tecnologia.
Tampoc és casual que les joguines que reprodueixen cures com ara cuines, neteja, etc. estiguin assignades a les nenes: aquestes professions vinculades a les cures a la vida real són les feines més feminitzades i precaritzades.
L'informe també constata que el sexisme segueix molt present en la publicitat de joguines mitjançant l'ús dels colors segons el gènere. En molts casos els productes de les diferents seccions s'ofereixen en dos formats: blau i rosa.
En les joguines on apareixen nenes s'utilitza el rosa i de fet elles apareixen vestides d'aquest color en el 14’4% del total d'anuncis. Els nens mai surten vestits de rosa i només el 4,2% d'anuncis dirigits a ells s'utilitzen colors diferents del blau, el verd i el vermell.
El discurs publicitari és un instrument creador d'estereotips. Els nens i nenes trien els seus regals en funció del que veuen en els anuncis, que com hem vist són clarament sexistes.
Aquesta diferenciació sexista recau com una llosa que costa derrocar i que queda en l’imaginari col·lectiu establint uns rols de gènere.
Cal sensibilitzar sobre la llibertat dels nens i nenes per a triar les joguines amb els quals se sentin més còmodes sense tenir condicionants com la publicitat que coartin la seva llibertat d'elecció.
Des de l'Avalot, volem que entre totes donem un toc d'atenció a les empreses de joguines perquè col·laborin en l'eliminació del sexisme.