El sexisme i els rols de gènere en les joguines de Nadal

Les festes de Nadal són un moment especialment assenyalat per a tothom però sobretot per a les persones més petites de la família, ja que esperen amb il·lusió els regals.

L'Institut de la Dona ha publicat un estudi on analitza les diferències per sexes, els estereotips i rols de gènere i el sexisme que existeixen en els anuncis i en la publicitat en relació a les joguines dirigides al públic infantil.

L'impacte de la publicitat

La publicitat té un gran poder i impacte sobre com entenem el món. És una gran fàbrica de pensament i per tant, no és una qüestió menor. La publicitat al voltant de les joguines incideix de manera clara en l’aprenentatge i l’assimilació dels rols de gènere tradicionals i sexistes que passen de generació en generació.

Les joguines no són un tema sense importància, ja que són una part essencial de l’aprenentatge cognitiu, emocional i relacional a la infància.

Així doncs, els rols de gènere clàssics troben el seu filó en els regals de Nadal.

Els rols de gènere en les joguines i els regals

L'estudi assenyala que en el 28,4% dels anuncis dirigits a nenes i en el 32,6% dels dirigits a nens (4 punts més) es representa una professió.

En el cas de les nenes, el 34’1% d'elles representen una professió vinculada amb perruqueria.

En el cas dels nens, el 50% representen les professions de pilot i policia, només el 4% estan relacionats amb la perruqueria o estètica.

La publicitat també estableix cànons de bellesa impossibles: aquí hi trobem les famoses Barbies o les joguines de bellesa i maquillatge dirigides a nenes.

Un altre detalls és que als nens se'ls sol representar amb major edat que a les nenes amb la finalitat de reflectir autoritat o experiència. 

Bretxa en la tipologia de joguines i els regals

En la publicitat a televisió i els catàlegs de joquines, les noies continuen sent cuidadores, mares i/o princeses, en contraposició dels nois als quals reflecteixen com a guerrers i herois.

Pel que fa a la tipologia, s'observa una bretxa clara. Les joguines tecnològiques estan més dirigits als nens que a les noies i això de manera intencionada afavoreix l'exclusió de les nenes de la ciència i la tecnologia.

Tampoc és casual que les joguines que reprodueixen cures com ara cuines, neteja, etc. estiguin assignades a les nenes: aquestes professions vinculades a les cures a la vida real són les feines més feminitzades i precaritzades.

Els colors de les joguines

L'informe també constata que el sexisme segueix molt present en la publicitat de joguines mitjançant l'ús dels colors segons el sexe. En molts casos els productes de les diferents seccions s'ofereixen en dos formats: blau i rosa.

En les joguines on apareixen nenes s'utilitza el rosa i de fet elles apareixen vestides d'aquest color en el 14’4% del total d'anuncis. Els nens mai surten vestits de rosa i només el 4,2% d'anuncis dirigits a ells s'utilitzen colors diferents al blau, el verd i el vermell.

Què podem fer?

El discurs publicitari és un instrument creador d'estereotips. Els nens i nenes trien els seus regals en funció del que veuen en els anuncis, que com hem vist són clarament sexistes.

Aquesta diferenciació sexista recau com una llosa que costa derrocar i que queda en l’imaginari col·lectiu establint uns rols de gènere.

Cal sensibilitzar sobre la llibertat dels nens i nenes per a triar les joguines amb els quals se sentin més còmodes sense tenir condicionants com la publicitat que coartin la seva llibertat d'elecció.

Des de l'Avalot, volem que entre totes donem un toc d'atenció a les empreses de joguines perquè col·laborin en l'eliminació del sexisme.

Descarrega’t la guia jove de supervivència al món laboral

Aquí podràs trobar el necessari per moure’t al món laboral. Tot el que necessites saber!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

subscriu-te a la newsletter!

I no et perdis cap dels materials que elaborem exclusivament per a tu i per fer-te la vida laboral més fàcil!

🤔 T'has aturat a pensar en què invertim en el nostre #temps "lliure"?
🧐 Saps quines diferències existeixen entre persones de diferents edats i gèneres?

🔴 En aquest post t'expliquem aquestes diferències amb relació al #treballdomèstic no remunerat 👉🏼 https://avalot.cat/?p=2011

Mhamed Jmil @Jmil78164901 del equipo de trabajo de la UGT FICA del Barcelonés nos explica, en Árabe y Castellano, la importancia de pertenecer nuestro sindicato para las personas migrantes https://youtu.be/5JJ7j-PK8AY a través de YouTube si te gusta el contenido dale 👍 y suscríbete

🗞️ El projecte "Joves In Tech" pretén formar a joves en risc d’exclusió social en les TIC 👌 https://xarxanet.org/informatic/noticies/joves-tech-tecnologia-labast-del-jovent

⚠️ L’internet ha facilitat les nostres vides però el capitalisme ha impedit que arribi per igual a totes les persones 👉 https://avalot.cat/escletxa-digital-desigualtats-tecnologiques/

Corprés per la mort de @sergi_mingote al K2. Ens vam conèixer a l’@avalotcat i @ugtcatalunya. Quedaran records, com quan vam intentar despenjar-nos al monument a Colom i no vam poder, o vam fer la pancarta de les 35hores i brodats d’AVALOT x fer l’Aconcàgua. El recordarem sempre.

3

"Sergi Mingote va portar la campanya per les 35 hores de treball setmanals, liderada per @avalotcat i @ugtcatalunya , al cim més alt del món, l'Everest" @UGTgi
"Mor l'alpinista Sergi Mingote després de patir un accident al K2" https://www.diaridegirona.cat/esports/2021/01/16/mor-lalpinista-catala-sergi-mingote/1083589.html via @diaridegirona

Load More...

TENS PREGUNTES
O DUBTES?

ESTAREM ENCANTADES D’AJUDAR-TE
933 04 68 18
avalot@catalunya.ugt.org
Pl. Vázquez Montalbán, 4
(08001 – Barcelona)
DESENVOLUPAT PER VOLCÀNIC INTERNET
cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram