En la situació de crisi global actual i amb la limitació de desplaçaments, moltes persones han vist cancel·lats els seus plans i viatges.
Cada dia ens trobem amb allaus de mesures dinàmiques que varien i s'adapten a la realitat diària de l'estat d'alarma, en aquesta publicació pretenem reunir les mesures relatives als nostres drets com a consumidores i què hem de tenir en compte de cara a possibles reclamacions.
CANCEL·LACIÓ DE VIATGES
- Si ens cancel·len o cancel·lem el viatge per força major es podrà reclamar el retorn dels imports pagats però no podrem demanar cap compensació o indemnització complementària ni les empreses ens podran aplicar cap penalització.
- En el cas que ens cancel·lin el viatge i no sigui per força major podrem demanar la compensació automàtica en el cas dels vols, si no ens han avisat amb dues setmanes d'antelació, i/o una indemnització pels danys i perjudicis que se'ns causin per aquesta cancel·lació.
- Si el cancel·lem nosaltres i no és per força major, haurem de mirar en primer lloc, si tenim una assegurança que ens cobreixi aquesta cancel·lació i si no haurem de contactar amb l'empresa amb la qual hem contractat el viatge per tal d'arribar a un acord (canvi de dates, retorn parcial, etc). En aquest cas sí que ens podran demanar que paguem penalització però aquesta ha d'estar al contracte i ser proporcional a la situació en la qual ens trobem.
- Si teníem un bitllet de tren de llarga distància, Renfe facilitarà el canvi de data i/o anul·lació d'aquest sense cap cost.
- En el cas dels viatges combinats tenim dret al reemborsament però en el supòsit en què l'operador d'algun dels serveis contractats no retorni els diners a l'agència de viatges, aquesta ens pot oferir un val o bo amb un any de validesa, que si no fem servir ens serà retornat el seu valor en diners.
CANCEL·LACIÓ D'ESDEVENIMENTS
Dins d'esdeveniments podem entendre la restauració, els espectacles, els allotjaments, els museus i altres productes contractats que tinguin a veure amb l'oci, lleure o els esports.
- L'assistència a aquests esdeveniments no està permesa i és per això que tindrem dret a reclamar el retorn de tots els diners que hem pagat o negociar altres mesures com un ajornament o canvi de data.
- Ara bé, si és quelcom contractat fora del nostre Estat caldrà veure les condicions del contracte i la situació de l'altre Estat, ja que, podria ser que la cancel·lació per part nostra no signifiqués el retorn dels diners.
CANCEL·LACIÓ DE SERVEIS PER QUOTES
Si ens deixen de prestar algun servei com és un gimnàs o un curs que paguem per quotes (mensual, trimestral, anual) en la majoria de casos serà perquè s'ha decretat el tancament de l'establiment i per tant ens trobaríem en que s'ha fet motivadament per força major.
- Per la suspensió de força major podrem reclamar el retorn de la part proporcional de les quotes segons el temps de suspensió del servei.
- Si la suspensió no es justifica en força major, com per exemple en un curs on-line, també podrem demanar danys i perjudicis.
- També s'apunta a la recuperació dels serveis com a solució, és a dir, quan s'acabi la prestació allargar-la el temps que no s'ha pogut gaudir o fer-ho afegint temps a la prestació acordada. Si no és possible o no és acceptat per la persona consumidora s'haurà d'optar pel reemborsament.
- No està permès cobrar noves mensualitats o rescindir contractes per raó de l'Estat d'alarma.