Com afecta la fi de l'estat d'alarma a les treballadores?

La nit del 9 de maig va decaure el decret que regula l'estat d'alarma i per tant totes les mesures que amb ell es van imposar: toc de queda, confinaments perimetrals, etc. Però com ens afecta la fi de l'estat d'alarma a les treballadores? En aquest article aclarim algunes qüestions.

Necessito un certificat de desplaçament per a anar a treballar?

Des del 9 de maig no existeix cap confinament perimetral, ni entre territoris ni per entrar i sortir de Catalunya. Tampoc hi ha toc de queda ni limitació horària de la mobilitat, per la qual cosa ja no necessitem el certificat de mobilitat per a justificar cap desplaçament.

S'acaben els ERTO amb la fi de l'estat d'alarma?

No. Els Expedients de Regulació Temporal de l'Ocupació són una mesura laboral que no està lligada a l'estat d'alarma, són una eina creada mitjançant el diàleg social. L'acord actual prorroga els ERTO fins al 31 de maig, tot i que ja s'està negociant l'ampliació d'aquest termini.

Si estàs en ERTO, seguiràs protegida com a treballadora, ja que aquest no finalitza amb l'estat d'alarma.

Què passa amb el teletreball després de l'estat d'alarma?

El teletreball no està vinculat a l'estat d'alarma, sinó que és una mesura de contenció sanitària per evitar contagis als centres de treball i als desplaçaments.

Encara que acabi l'estat d'alarma, la COVID-19 segueix sent perillosa per a les treballadores. Per tant, la fi de l'estat d'alarma no pot servir com a excusa per acabar unilateralment amb el teletreball, l'obligació de limitar la mobilitat de les treballadores segueix estant vigent.

A Catalunya, les mesures per a la contenció de la COVID-19, segueixen especificant que cal fer teletreball sempre que sigui possible.

A més, cal tenir en compte que des del passat 13 d'octubre, a Espanya hi ha una llei específica que regula el teletreball i que moltes empreses ja tenen acords col·lectius on recullen el treball a distància. Són aquests acords els que regulen el teletreball, no l'estat d'alarma.

La meva empresa ha de seguir mantenint mesures d'higiene i prevenció?

Sí. L'empresa ha de  respectar la normativa de prevenció de riscos laborals habitual i adoptar un seguit de mesures:

  • Ventilació, neteja i desinfecció adequades a les característiques del lloc de treball.
  • Posar a disposició de les treballadores aigua i sabó o gels hidroalcohòlics o desinfectants per la neteja de mans.
  • Adaptar les condicions de treball per poder garantir el manteniment d’una distància de seguretat mínima d’1,5 metres entre treballadores. En cas que no sigui possible s’haurà de facilitar a les treballadores els equips de protecció adequats.
  • Adoptar mesures per evitar la coincidència massiva de persones, tant de treballadores com clientes o usuàries, en els centres de treball durant les franges horàries de previsible major afluència. 

Si consideres que la teva empresa està cometent irregularitats al teu centre de treball que comprometen la teva seguretat com a treballadora, pots posar-te en contacte amb nosaltres i t'assessorarem.

Descarrega’t la guia jove de supervivència al món laboral

Aquí podràs trobar el necessari per moure’t al món laboral. Tot el que necessites saber!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

subscriu-te a la newsletter!

I no et perdis cap dels materials que elaborem exclusivament per a tu i per fer-te la vida laboral més fàcil!

Contra la sinistralitat laboral, més recursos a Inspecció de Treball i més obligacions a les empreses amb la llei de riscos laborals.

Parlem amb @nuriagilgado, responsable de Política Sindical @ugtcatalunya, i amb @Moni_CCOO responsable de @ccoosalutlab https://diaritreball.cat/2022-i-segueix-morint-gent-a-la-feina-i-segueix-sense-abordar-se-la-sinistralitat-laboral/

⚠️ Durant molt de temps s'ha fet ús de les empreses multiserveis per abaratir costos empresarials a través de la retallada de condicions laborals ✂️

⁉️ Saps com la reforma laboral pretén canviar aquesta cultura de la precarietat? 👉 https://avalot.cat/empreses-multiserveis-reforma-laboral/

#reformalaboral

🚨 La sobreutilització del contracte d'obra i servei l'han convertit en una peça clau de la temporalitat i la precarietat laboral en els últims temps.

🧐Saps que partir del 30 de març ja no es podran subscriure més contractes d'obra i servei? 👉 https://avalot.cat/contracte-obra-i-servei-reforma-laboral/

🖊️"Actualment, un dels perills més grans per a la governança democràtica [...] és la manipulació originada per les fakenews en les xarxes socials i en alguns mitjans de comunicació".

Sobre la manipulació a través de les imatges i les paraules https://elobrero.es/opinion/81409-la-manipulacion-de-las-imagenes.html @David_Lerin

🧐Estàs familiaritzada amb el concepte de la ultraactivitat? Saps què implica? 👉

📢Amb la nova reforma laboral, l'empresa ha de respectar les condicions establertes en el conveni col·lectiu encara que aquest arribi a la seva data de venciment! 👉https://avalot.cat/ultraactivitat-reforma-laboral/

Load More...

TENS PREGUNTES
O DUBTES?

ESTAREM ENCANTADES D’AJUDAR-TE
933 04 68 18
avalot@catalunya.ugt.org
Pl. Vázquez Montalbán, 4
(08001 – Barcelona)
DESENVOLUPAT PER VOLCÀNIC INTERNET
cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram