Com afecta la fi de l'estat d'alarma a les treballadores?

La nit del 9 de maig va decaure el decret que regula l'estat d'alarma i per tant totes les mesures que amb ell es van imposar: toc de queda, confinaments perimetrals, etc. Però com ens afecta la fi de l'estat d'alarma a les treballadores? En aquest article aclarim algunes qüestions.

Necessito un certificat de desplaçament per a anar a treballar?

Des del 9 de maig no existeix cap confinament perimetral, ni entre territoris ni per entrar i sortir de Catalunya. Tampoc hi ha toc de queda ni limitació horària de la mobilitat, per la qual cosa ja no necessitem el certificat de mobilitat per a justificar cap desplaçament.

S'acaben els ERTO amb la fi de l'estat d'alarma?

No. Els Expedients de Regulació Temporal de l'Ocupació són una mesura laboral que no està lligada a l'estat d'alarma, són una eina creada mitjançant el diàleg social. L'acord actual prorroga els ERTO fins al 31 de maig, tot i que ja s'està negociant l'ampliació d'aquest termini.

Si estàs en ERTO, seguiràs protegida com a treballadora, ja que aquest no finalitza amb l'estat d'alarma.

Què passa amb el teletreball després de l'estat d'alarma?

El teletreball no està vinculat a l'estat d'alarma, sinó que és una mesura de contenció sanitària per evitar contagis als centres de treball i als desplaçaments.

Encara que acabi l'estat d'alarma, la COVID-19 segueix sent perillosa per a les treballadores. Per tant, la fi de l'estat d'alarma no pot servir com a excusa per acabar unilateralment amb el teletreball, l'obligació de limitar la mobilitat de les treballadores segueix estant vigent.

A Catalunya, les mesures per a la contenció de la COVID-19, segueixen especificant que cal fer teletreball sempre que sigui possible.

A més, cal tenir en compte que des del passat 13 d'octubre, a Espanya hi ha una llei específica que regula el teletreball i que moltes empreses ja tenen acords col·lectius on recullen el treball a distància. Són aquests acords els que regulen el teletreball, no l'estat d'alarma.

La meva empresa ha de seguir mantenint mesures d'higiene i prevenció?

Sí. L'empresa ha de  respectar la normativa de prevenció de riscos laborals habitual i adoptar un seguit de mesures:

  • Ventilació, neteja i desinfecció adequades a les característiques del lloc de treball.
  • Posar a disposició de les treballadores aigua i sabó o gels hidroalcohòlics o desinfectants per la neteja de mans.
  • Adaptar les condicions de treball per poder garantir el manteniment d’una distància de seguretat mínima d’1,5 metres entre treballadores. En cas que no sigui possible s’haurà de facilitar a les treballadores els equips de protecció adequats.
  • Adoptar mesures per evitar la coincidència massiva de persones, tant de treballadores com clientes o usuàries, en els centres de treball durant les franges horàries de previsible major afluència. 

Si consideres que la teva empresa està cometent irregularitats al teu centre de treball que comprometen la teva seguretat com a treballadora, pots posar-te en contacte amb nosaltres i t'assessorarem.

GUIA AUTODEFENSA LABORAL AVALOT

DESCARREGA'T LA GUIA D'AUTODEFENSA LABORAL

En aquesta guia laboral trobaràs la resposta a tots els teus dubtes laborals. Conèixer els teus drets és imprescindible per poder defensar-los!
LA VULL
GUIA AUTODEFENSA LABORAL AVALOT

DESCARREGA'T LA GUIA D'AUTODEFENSA LABORAL

En aquesta guia laboral trobaràs la resposta a tots els teus dubtes laborals. Conèixer els teus drets és imprescindible per poder defensar-los!
  • DD slash MM slash YYYY

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

subscriu-te a la newsletter!

I no et perdis cap dels materials que elaborem exclusivament per a tu i per fer-te la vida laboral més fàcil!

📢Les treballadores poden adaptar la seva jornada per fer efectiva la conciliació de la vida laboral i familiar.

🕧L’anomenada “jornada a la carta” és una mesura per fer efectiva la igualtat entre homes i dones.

T’expliquem més!👉https://avalot.cat/jornada-carta/

🗳️ Dissabte l'Assemblea Nacional de l'Avalot va escollir la nova Coordinadora Nacional, encapçalada per la Laura Bonet com a portaveu 🔝

Aquí trobareu la ponència ideològica i els altres documents aprovats 👉 https://avalot.cat/coordinadora-nacional-laura-bonet/

Gràcies a totis per venir i participar! 💜

2

També vaig acompanyar a @avalotcat en l’assemblea de comiat de l’@alvarez_elena_ després de sis anys al capdavant de l’organització. Enhorabona, Laura Bonet, nova portaveu, de segur farem feina plegades!

💢Dissabte al matí es va celebrar la XI assemblea de @avalotcat.
✊️@alvarez_elena_ deixa la seva responsabilitat i les agafa Laura Bonet, nova portaveu nacional.

👊Tenim lluites compartides.
🤝Les seves conquestes socials i laborals són les nostres conquestes.

4

Fa 25 anys vaig participar al naixement de l’@avalotcat, joves sindicalistes. Avui he estat a la 11a Assemblea Nacional. Agraïment a l’@alvarez_elena_ una gran amiga, per aquests 6 anys de portaveu, i a la Laura Bonet i el nou equip, sort i encerts! #elfilroig continua!

4
Load More...

TENS PREGUNTES
O DUBTES?

ESTAREM ENCANTADES D’AJUDAR-TE
933 04 68 18
avalot@catalunya.ugt.org
Pl. Vázquez Montalbán, 4
(08001 – Barcelona)
DESENVOLUPAT PER VOLCÀNIC INTERNET
cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram