El 28 d’abril se celebra el dia Mundial de la Seguretat i la Salut a la feina. En aquest article fem un resum del què ha estat l'any 2020 en matèria de sinistralitat laboral i prevenció de riscos laborals.
Aquest any ha estat marcat per la pandèmia i l'impacte sanitari, que ha anat acompanyat d'un efecte en l'àmbit laboral i econòmic per a la classe treballadora i que, al mateix temps, ha tingut conseqüències en la sinistralitat laboral i les malalties professionals.
A Catalunya l'any 2020 es van produir 174.708 accidents de treball, una disminució del 27,92% respecte al 2019. Aquest descens es relaciona també amb la disminució dràstica de l'activitat laboral.
Malgrat la pandèmia i la baixada dels accidents, els accidents mortals durant la jornada laboral van tornar a pujar un 21,54% respecte del 2019. En total l’any
passat van morir a Catalunya 100 treballadores en accident laboral, de les quals 79 van morir durant la seva jornada laboral i 21 en accidents in itinere.
L’increment dels accidents mortals durant la jornada ha afectat especialment
el sector industrial amb 23 morts (+155,56%) i a l’agricultura, amb 2 morts (1
l’any 2.019). El sector serveis ha registrat 38 mortals durant la jornada (+5,56%) i 16 en la construcció, on han baixat respecte de l’any 2019 (-14,46%).
Anàlisi de la sinistralitat laboral el 2020
Les condicions laborals precàries influeixen en aquestes dades. La precarització de les condicions de treball (entre les quals predomina la inestabilitat en l'ocupació, l'alta temporalitat i la parcialitat involuntària) provoquen que no s'estigui garantint la seguretat i salut de les treballadores en els seus llocs de treball.
Des que va esclatar la pandèmia, la modalitat de teletreball ha cobrat més importància i això comporta que hem d’analitzar i tenir en compte els riscos per a la salut que vénen associats a aquesta modalitat de treball que sembla que s’implementarà en molts centres de treball de manera definitiva.
Com sabem, si la modalitat de teletreball esdevé sostinguda en el temps, s’ha de pactar en un acord de teletreball que han de pactar entre la treballadora i l’empresa. Tanmateix, la menció a la prevenció de riscos laborals ha d’estar inclosa dins del pacte com un element més de treball que cal valorar.
La prevenció de riscos laborals està regulada a la Llei 31/ 1995 de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals. Aquesta llei desenvolupa l’obligació establerta a l’article 40.2 de la Constitució espanyola que estableix el mandat constitucional que comporta la necessitat de dur a terme una política de protecció de la salut de les treballadores mitjançant la prevenció dels riscos derivats de la seva feina i estableix la llei com a norma que regula la base fonamental mínima que totes les empreses han de complir.
Com a treballadores tenim l’obligació de conèixer els plans de prevenció de riscos laborals associats al nostre lloc de feina i el dret d’exigir-los si el desconeixem o l’empresa no té els protocols establerts de manera que totes les treballadores en puguin tenir coneixement.
La prevenció dels riscos laborals és quelcom inherent al treball, ja que sense salut no podem treballar. Les empreses han de posar tots els mecanismes disponibles a disposició de la prevenció de riscos laborals per a realitzar una bona planificació que garanteixi l’adequació del lloc de feina als paràmetres que garanteixin la salut de les seves treballadores posant èmfasi en les accions preventives (que s’ha comprovat que redueixen riscos i costos).
L’exercici de prevenir per avançar-se a les crisis o accidents és una tasca permanent que les empreses han d’incloure en el seu funcionament habitual, ja que la prevenció de riscos laborals és una activitat més que s’ha d’incloure en tots els mecanismes i processos que utilitzin les empreses per a desenvolupar les seves tasques diàries.