El Black Friday és una de les grans manifestacions del consumisme. Des de fa uns anys aquest dia marca l’inici de la temporada de compres de Nadal, allargant la temporada de consum i animant a tenir un estil de vida allunyat del consum conscient i responsable.
El Black Friday té el seu origen als Estats Units. Se celebra l’endemà d’Acció de Gràcies que és el quart dijous del mes de novembre i es va popularitzar a finals del segle XX. Des de l’any 2005 és el dia amb més moviment comercial de tot l’any. Actualment aquest dia se celebra a la majoria de països del món. Aquest fenomen ha agafat tanta volada que fins i tot ja se celebra el “Cyber Monday” (dedicat a les compres en tecnologia).
Durant aquestes dates puja molt la càrrega de feina per les persones que treballen vinculades al sector del comerç. Les dependentes de botigues, operàries de grans magatzems, repartidores… són algunes de les categories que es veuen més castigades durant el Black Friday.
És cert que s'augmenten les plantilles, però en una quantitat insuficient. Això es tradueix en jornades més llargues, més estrès laboral i per tant un cost per la salut. Les treballadores es veuen sobrepassades de feina, atenent de forma simultània diferents tasques. Per això, el perfil més sol·licitat és el d’una treballadora polivalent que aguanti una càrrega de feina desorbitada.
Aquest model d'ofertes beneficia sobretot a les grans empreses que les monopolitzen a costa d’establir condicions laborals precàries que provoquen que les treballadores treballin durant jornades llargues i ininterromputs per uns sous precaris.
Els descomptes acostumen a ser considerables, deixant poc marge a les petites empreses que no poden lluitar contra aquests preus. Així doncs, tot i l'exaltació del consumisme el petit comerç segueix estant amenaçat per les grans companyies fent cada cop més difícil la seva subsistència.
S’han detectat també en els últims anys fraus en els preus. Les empreses inflen els preus dies abans del Black Friday per després aplicar descomptes que realment són ficticis. També és un dia on augmenten les estafes, els atacs de malware i el robatori de dades personals.
Aquestes dates promouen despeses innecessàries, impulsant l'endeutament de les compradores.
Durant el Black Friday augmenten les sol·licituds de préstecs bancaris, dissenyats per ser atractius per les consumidores i fent créixer de forma ràpida la capacitat de consum de les consumidores per gastar-la durant el Black Friday. Així doncs, s'estableix l’engranatge perfecte per promoure un consumisme excessiu i el deute posterior.
No se’ns escapa que el Black Friday té un impacte mediambiental evident i suposa un problema ecològic greu (per exemple, es dispara la producció i rebuig de grans quantitats de plàstic). Com a rebuig i alternativa al Black Friday ha sorgit el “Green Friday” que vol conscienciar dels seus impactes i promou un consum responsable i sostenible. Altres, com per exemple, L’ONG Greenpeace directament fan una crida a fer boicot i abstenir-se de comprar aquell dia.
Articles web relacionats: