Divisió sexual del treball: saps què és?

La divisió sexual del treball és el procés pel qual s'assignen competències, habilitats o valors a les persones  d'acord amb les seves característiques biològiques. El resultat d'això és la divisió de les tasques i del treball fonamental en la societat, diferenciant les que s'atribueixen als homes o a les dones.

Orígens de la divisió sexual del treball

La divisió sexual del treball pot remuntar-se a l'època de les Revolucions Industrials.

Durant aquest període l'home era el principal responsable d'atendre a la productivitat i demanda de les fàbriques i les dones a contrapartida érem (i som) les principals i/o úniques responsables del manteniment de les tasques de la llar.

Les dues esferes de la divisió sexual del treball

Així doncs, davant d'aquest panorama es dibuixen les dues esferes que avui en dia segueixen força presents a les nostres societats.

  • L'esfera domèstica/privada/reproductiva.
  • L'esfera productiva/pública.

Aquest panorama ha emmarcat a les dones en una situació de desigualtat respecte a els homes, ja que, com a principals sostenidores de la família i per tant de l'esfera domèstica, les dones tenim més dificultats d'accés a llocs de treball remunerats.

Des de l'economia feminista és reivindica ponderar i considerar el Treball Domèstic No Remunerat com a treball.

La divisió sexual del treball per sectors

És un fet que existeixen determinats llocs de treball ocupats majoritàriament per dones, són el que anomenem sectors feminitzats. Alguns exemples:

  • Sectors encarregats de proveir atenció i cures a persones, sigui a domicili o bé en entitats públiques.
  • Tasques d'ensenyament i educació a llars d'infants, escoles i/o institut.
  • Sectors de neteja domiciliària i en empreses.

L'efecte dels rols de gènere

Els rols de gènere i els estereotips de gènere marquen quines tasques són les assignades per a les dones i per als homes.

Aquests rols i estereotips no són més que un fruit del sistema capitalista i heteropatriarcal, així com de totes les estructures opressores utilitzades per a sotmetre i menysprear a les dones.

Els estereotips tenen també efectes en la construcció dels nostres interessos i vocacions. A les dones se'ns inculca que hem de ser persones dolces, atentes, obedients, empàtiques i amb vocació de servei, fet que ens ha desplaçat històricament de determinades professions i llocs de treball ocupats habitualmente per homes.

VOLS SABER QUINS EFECTES TÉ LA DIVISIÓ SEXUAL DEL TREBALL EN LES NOSTRES VIDES I TRAJECTÒRIES PROFESSIONALS? Atenta als propers articles!

Descarrega’t la guia jove de supervivència al món laboral

Aquí podràs trobar el necessari per moure’t al món laboral. Tot el que necessites saber!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

subscriu-te a la newsletter!

I no et perdis cap dels materials que elaborem exclusivament per a tu i per fer-te la vida laboral més fàcil!

⚰️ Et convidem a l’enterrament de la nostra generació ⚰️

📆 Dijous 22 d’abril
📍 Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona
⏰ 11h

📲 https://www.avalot.cat/enterrament
#GeneracióEnterrada

⚠️ Una jove a l'estat espanyol s’emanciparà, de mitjana, 11,7 anys més tard que una jove de
Suècia.

🏚 Les joves de Catalunya hem de destinar el 120% del nostre sou pagar el lloguer, fet que provoca que només un 18,6% de les joves es puguin emancipar 👉🏼 https://avalot.cat/?p=2251

🧑🏽‍🎓 La #sobrequalificació es dóna una persona amb nivell formatiu superior ocupa càrrecs que requereixen un nivell formatiu inferior.

⁉️ Som la generació millor preparada, però aquesta formació ens garantitza condicions laborals dignes?

La resposta 👉🏼 https://avalot.cat/?p=2247

4

⁉️ Sabies que el 88% de les joves ocupades tenim contractes temporals?
⚠️ Només un 11% de les joves treballen amb contracte indefinit 👉🏼 https://avalot.cat/temporalitat-juvenil-inestabilitat-precarietat/

La #temporalitat juvenil involuntària suposa inestabilitat i incertesa per a les joves. 👎🏾

#femnosfortes

📅 A partir d'avui, totes les empreses obligades a tenir un pla d’igualtat hauran de presentar una auditoria retributiva per a corregir desigualtats ‼️.

A Catalunya ho hauran de fer 8.440 empreses, segons la @ugtcatalunya 👇 http://www.ugt.cat/a-partir-de-dema-les-empreses-obligades-a-tenir-un-pla-digualtat-hauran-de-presentar-una-auditoria-retributiva-per-corregir-desigualtats-retributives/

Load More...

TENS PREGUNTES
O DUBTES?

ESTAREM ENCANTADES D’AJUDAR-TE
933 04 68 18
avalot@catalunya.ugt.org
Pl. Vázquez Montalbán, 4
(08001 – Barcelona)
DESENVOLUPAT PER VOLCÀNIC INTERNET
cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram