Obligatorietat del registre de jornada durant l'estat d'alarma

Estem en estat d'alarma, moltes persones estan teletreballant i/o no poden exercir el registre de jornada de la forma habitual com a mesura de seguretat, això pot donar a l'empresa la llibertat de no realitzar l’obligació del registre de la jornada durant l'estat d'alarma? La resposta és no.

Registre de jornada obligatori

Segons l'article 39.4 de l'Estatut dels Treballadors, amb nova aplicació de 12 de maig de 2019, es contempla l'obligació de registre de jornada la qual afecta a totes les treballadores, també a les que duen a terme teletreball.

Però com ha de ser el registres de les teletreballadores i com s'ha de registrar la jornada de les treballadores de les quals no es contemplava abans el teletreball?

La situació d'emergència sanitària creada per la COVID-19 ha fet que augmenti molt el teletreball de forma forçosa.

L'article 13 de l'Estatut dels Treballadors s'assenta sobre un principi d'igualtat de condicions laborals, ja que disposa que "les treballadores a distància tindran els mateixos drets que les que presten els seus serveis en el centre de treball de l'empresa". Amb això es contempla tant els límits de jornada màxima com els temps de descans obligatoris, però també el deure empresarial de registre diari de la jornada. S'ha de registrar l'horari concret d'inici i finalització de la jornada de la teletreballadora, tot això es pot trobar a la Guia sobre el Registre de Jornada que va elaborar el Ministeri de Treball, Migracions i seguretat Social.

Com fer el registre de jornada durant el teletreball?

Davant això, les empreses podran utilitzar sistemes manuals, analògics o digitals. Tots els mètodes que resultin fiables i es gestionin de manera objectiva resultaran vàlids: l'únic requisit és que el mètode escollit sigui objectiu i permeti reflectir fidelment la jornada laboral, sense distorsions.

Possibles vulneracions

El problema està quan el registre no es correspon amb la realitat. En aquesta situació d’estat d’alarma, pot arribar a ser especialment greu quan la treballadora es veu forçada a fer hores extres: moltes empreses han trobat en el teletreball una forma de mantenir-se, tot i no estar incloses en la llista d'activitats essencials aprovada pel Govern.

Ara, les llars s'han convertit en les noves oficines, això pot portar a una relaxació dels sistemes de control de jornada, però, les empreses segueixen estant obligades per llei a definir els torns, respectar els descansos i registrar l'exercici diari de totes les treballadores.

La justícia ha deixat clar que la manca de mitjans o la suposada impossibilitat tècnica de saber on està la treballadora no serveixen d'excusa, ja que el registre de jornada de les seves treballadores és la seva obligació segons la llei.

Qui és la responsable?

Així doncs, l'empresa és l'única encarregada d'organitzar i registrar els torns de treball. Les treballadores a distància tenen els mateixos drets que les presencials: no poden imposar un horari indeterminat i no estaran obligades a fer hores extraordinàries, llevat de casos concrets i estipulats. La treballadora pot adaptar l'horari de treball a les seves necessitats, si així ho acorda amb l'empresa, però haurà de quedar constància. 

El control del temps de treball és responsabilitat de l'empresa que ha de registrar la jornada de la treballadora. El mètode de registre queda a elecció de les empreses.

Recorda que pots trobar molta més informació sobre els teus drets laborals al nostre web i que pots posar-te en contacte amb nosaltres per qualsevol dubte!

DESCARREGA’T LA GUIA JOVE DE SUPERVIVÈNCIA AL MÓN LABORAL

Aquí podràs trobar el necessari per moure’t al món laboral. Tot el que necessites saber!
LA VULL

Descarrega’t la guia jove de supervivència al món laboral

Aquí podràs trobar el necessari per moure’t al món laboral. Tot el que necessites saber!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

subscriu-te a la newsletter!

I no et perdis cap dels materials que elaborem exclusivament per a tu i per fer-te la vida laboral més fàcil!

🔴 El teu municipi ja està en Fase 2?

👌🏼 T’expliquem quins canvis suposa la #fase2, des es troben bona part de les regions sanitàries de #Catalunya.

Aquí trobaràs tots els detalls 👉🏼 https://avalot.cat/canvis-fase-2/

4

🔴 En aquest article fem una repassada a alguns dels ajuts per als #subministraments energètics que els governs han posat en marxa per pal·liar les dificultats econòmiques derivades de la #COVID19👌🏼

👉🏼 https://avalot.cat/ajuts-per-al-subministraments/

⚠️ #SELECTIVITAT 2020 ⚠️

📚 Calendari, horaris, matèries, dates dels resultats, preinscripció universitària...

🔴 Són moltes les novetats i les hem resumit aquí perquè les tinguis sempre a mà! 👉🏼 https://avalot.cat/selectivitat-2020-tot-el-que-necessites-saber/

#selectividad2020 #PAU2020

4

📢 Avui som al campament de resistència de la #Nissan (@UGTnissan), donant suport a les treballadores en #vagaindefinida i lluitant pel futur de les més de 25.000 famílies afectades ✊🏼 #FuturoParaNissanYa #FuturPerANissanJa

@ugtficat @ugtcatalunya

“Amb aquesta crisi s’ha apropat a nosaltres molta gent que no hagués pensat mai que ho faria i ara està molt agraïda de la nostra feina. Fem una labor dins la nostra societat que és molt important”, @alvarez_elena_ @avalotcat #Llevatdinslapasta

Load More...

TENS PREGUNTES
O DUBTES?

ESTAREM ENCANTADES D’AJUDAR-TE
933 04 68 18
avalot@catalunya.ugt.org
Pl. Vázquez Montalbán, 4
(08001 – Barcelona)
DESENVOLUPAT PER VOLCÀNIC INTERNET
cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram