La protecció de dades en l'àmbit laboral

El dia 28 de gener és el Dia Mundial de la Protecció de Dades. La celebració d’aquest dia va ser impulsat per la Comissió Europea i el Consell d’Europa que se celebra des de l’any 2006. La protecció de dades és un aspecte molt importat que també ho és en l’àmbit laboral. A Espanya, la Llei de Protecció de dades (Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals) és la norma jurídica que ho regula.

Com funciona la protecció de dades en l'àmbit laboral?

Totes les dades de caràcter personal han de ser tractades  per l’empresa amb especial cura i en atenció al dret a la intimitat i a la vida personal i familiar de la treballadora. Les dades personals són qualsevol informació sobre una persona física identificada o que fa identificable a la persona interessada.

El tractament de les dades no és un tema menor i en aquest sentit, l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades ha posat en marxa una aplicació per a avaluar l’impacte sobre la protecció de dades i garantir que les actuacions -totes aquelles que impliquin tractar dades- no vulneren els drets de les persones.

Consells de ciberseguretat per a teletreballar

Què passa amb la protecció de dades laborals en les ETT?

L'empresa de treball temporal actua com a intermediària entre la candidata i l'empresa, i cedeix les dades de la treballadora mitjançant un contracte. Tot i això, l'ETT és l'encarregada d'emmagatzemar i protegir en les seves bases de dades la informació de les candidates durant el procés de selecció. 

En el cas de les empreses de treball temporal (ETT), tant l’empresa que rep les treballadores com l'ETT han de ser responsables del tractament de les dades de caràcter personal.

I com afecta la covid-19 a la protecció de dades en l'àmbit laboral?

La crisi sanitària, econòmica i social provocada per la covid-19 ha provocat posar de manifest qüestions relatives al tractament de dades mèdiques de les treballadores.  Segons el Comitè  Europeu de Protecció de Dades va establir que les dades personals i sanitàries de les persones s’han de protegir sempre, i també en temps de pandèmia. Els mecanismes establerts per la seva protecció han de ser en qualsevol cas compatibles amb la lluita contra la pandèmia i el teletreball. 

Tanmateix qualsevol actuació de prevenció, en l’àmbit laboral, ha d’anar encaminada a la prevenció dels riscos laborals. 

És cabdal que les empreses tinguin mecanismes per a assegurar la protecció de dades de les treballadores en l’exercici de la seva feina establint els circuits, la persona o l’òrgan responsable del tractament de les dades.

Què podem fer les treballadores?

És important que com a treballadora tinguem coneixement de quines dades personals estan en coneixement de terceres persones i saber quin ús se’n fan. 

Tanmateix tenim dret a conèixer el procediment d’accés, rectificació i supressió de les nostres dades personals. Davant de qualsevol incidència podem adreçar-nos a l’Agència Espanyola de Protecció de dades o a l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades.

GUIA AUTODEFENSA LABORAL AVALOT

DESCARREGA'T LA GUIA D'AUTODEFENSA LABORAL

En aquesta guia laboral trobaràs la resposta a tots els teus dubtes laborals. Conèixer els teus drets és imprescindible per poder defensar-los!
  • DD slash MM slash YYYY

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

subscriu-te a la newsletter!

I no et perdis cap dels materials que elaborem exclusivament per a tu i per fer-te la vida laboral més fàcil!

TENS PREGUNTES
O DUBTES?

ESTAREM ENCANTADES D’AJUDAR-TE
933 04 68 18
avalot@catalunya.ugt.org
Pl. Vázquez Montalbán, 4
(08001 – Barcelona)
DESENVOLUPAT PER VOLCÀNIC INTERNET
cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram