Greenwashing: t'expliquem com identificar-lo

El greenwashing és una forma d'una propaganda que s'utilitza per a fer creure falsament que una empresa és respectuosa amb el medi ambient.

Què és el greenwashing?

És un terme en anglès ("green" significa "verd" + "washing" significa "rentat") utilitzat per assenyalar les males pràctiques que algunes empreses realitzen quan presenten un producte o qualsevol proposta com respectuós davant del medi ambient encara en realitat no ho sigui.

Exemples de greenwashing

Ecoembes

Quan una empresa posa al mercat un envàs de plàstic domèstic, ho fa imprimint un logotip o 'punt verd', que vol dir que s'ha pagat un percentatge perquè Ecoembes recuperi i recicli aquest envàs. Una taxa que, a més, paguem els consumidors en el preu final del producte. No obstant això, has de saber que de tots els envasos de plàstic que trobes al contenidor groc, Ecoembes només recicla el 25%, la resta segueix contaminant el medi ambient (platges, rius o boscos), la terra i aigües subterrànies, a través d'abocadors; o l'aire, mitjançant incineradores.

Greenpeace ha elaborat l’informe anomenat “Ecoembes menteix” on s’explica més sobre el tema.

Nestlé

Una demanda col·lectiva de 2019 contra Nestlé al·legava que els "grans de cacau d'origen sostenible" no tenen res de sostenibles. La producció de l'ingredient clau dels productes de xocolata Nestlé està contribuint a la desforestació massiva a l'Àfrica Occidental. La demanda també afirmava que el cacau prové de granges que utilitzen treball infantil i esclaus.

Volkswagen

Volkswagen va admetre haver manipulat 11 milions dels seus propis cotxes dièsel "nets" amb dispositius dissenyats per enganyar a les emissions. Diversos fabricants d'automòbils s'han enfrontat a acusacions similars en els últims anys, com BMW, Chevrolet, Ford i Mercedes-Benz.

Com evitar el greenwashing?

Per evitar el greenwashing has de saber identificar-lo, tingues en compte aquests 5 passos:

  1. Omet l'embalatge i llegeix l'etiqueta: les imatges de coses verdes o tons terra només indueixen a l'error. No hi ha regulacions sobre les imatges que una empresa posa en el seu packaging, així que llegeix les etiquetes.
  2. Cerca proves que els productes són sostenibles: haurien de tenir etiquetes o certificacions que també pots buscar en línia.
  3. Deixa de creure en els eslògans: la paraula natural no està regulada per llei i no vol dir res.
  4. Informació vaga: si no hi ha informació suficient, hi ha un problema. Els productes realment respectuosos amb el medi ambient proporcionaran informació més detallada, tenint en compte àrees com l'energia, les emissions de gasos d'efecte hivernacle, les condicions de les treballadores, la qualitat de l'aigua i de l'aire, etc.
  5. Pensa global: que una empresa tingui una línia de productes sostenibles o més respectuosos amb el medi ambient no implica que no estigui fent veritables desastres d'altra banda. Informa't sobre les empreses.

I si tens dubte d'algun producte, pregunta. Això és fonamental i no hauria de donar-nos objecció fer-ho.

També t'interessarà: "antiespecisme i lluita de classes"

GUIA AUTODEFENSA LABORAL AVALOT

DESCARREGA'T LA GUIA D'AUTODEFENSA LABORAL

En aquesta guia laboral trobaràs la resposta a tots els teus dubtes laborals. Conèixer els teus drets és imprescindible per poder defensar-los!
  • DD slash MM slash YYYY

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

subscriu-te a la newsletter!

I no et perdis cap dels materials que elaborem exclusivament per a tu i per fer-te la vida laboral més fàcil!

TENS PREGUNTES
O DUBTES?

ESTAREM ENCANTADES D’AJUDAR-TE
933 04 68 18
avalot@catalunya.ugt.org
Pl. Vázquez Montalbán, 4
(08001 – Barcelona)
DESENVOLUPAT PER VOLCÀNIC INTERNET
cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram