Mesures per a la reobertura centres educatius

La crisi sanitària, social i econòmica que estem vivint a nivell global, posa de manifest i evidència les mancances que té el nostre sistema educatiu i, des de l'Avalot, volem fer-nos ressò d'algunes propostes del Sector de l'Esenyament de la FeSP de la UGT de Catalunya per a abordar l'inici del pròxim curs 2020-2021. Mesures que doten als centres educatius i a les treballadores de l'ensenyament d'eines que els permeten fer front a les dificultats d'una situació tan excepcional.

Mesures en l’espai dels centres educatius i teletreball

  • Desenvolupar a cada centre un pla que permeti la modificació de les seves instal·lacions per poder flexibilitzar la capacitat i garantir el compliment de les recomanacions.
  • Flexibilització de les condicions de treball en cas d'haver de compatibilitzar la docència presencial i virtual.
  • El teletreball ha suposat un increment de dues hores de mitjana en la jornada laboral. En l'àmbit educatiu, aquesta situació s'ha vist agreujada per no existir regulació.
  • S’hauria de regular les condicions del teletreball i desconnexió digital, que ofereixi la creació d'un nou marc i l'aparició de nous reptes i perspectives per a abordar la docència.

Jornada lectiva de les professionals en Educació

El nombre d'hores d'ensenyament directe que el professorat ve dedicant a impartir classe al nostre país és major que la mitjana de l'OCDE i la UE23. Per afavorir l’ensenyament a distancia, seria necessària la reducció de la càrrega lectiva a 23 hores lectives en Educació Infantil i Primària i a 18 hores lectives en la resta d'etapes educatives, recuperant almenys els horaris del professorat previs a les retallades i completar totes les jornades parcials actuals, que són mostra de la precarietat que encara manté el nostre sistema educatiu.

Conciliació de la vida laboral, familiar i personal

La finalitat dels centres educatius, no és la conciliació de la vida laboral, familiar i personal, encara que siguin un important element conciliador. Tenir en compte únicament aquest enfocament és erroni i injust per a les treballadores de l'Educació. Han de ser les empreses i les Administracions Públiques les que garanteixin al conjunt de les persones treballadores les mesures de conciliació.

Recursos que s’han de facilitar pel Govern i les administracions educatives

  • El Govern i les administracions han de dotar de suficient finançament a l'educació per a augmentar tant els recursos materials i tecnològics, que permetin a l'alumnat i professorat disposar d'ordinadors, xarxes i plataformes.
  • Implementació de plataformes educatives eficaces i segures, i desenvolupament de continguts digitals.
  • Formació pel professorat en salut laboral i en continguts digitals i metodologies d'ensenyament a distància.
  • Utilitzar els centres col·laboradors en l’adquisició de competències TIC (ACTIC) per a capacitar digitalment les famílies.

El Departament ha de divulgar els tutorials i cursos telemàtics en obert existent, dotar dels dispositius presencials per a que en cada localitat on hi hagi un centre col·laborador les persones puguin adquirir les capacitats digitals mínimes. Entenem que si és necessari caldrà posar a disposició les escoles d’adults per alfabetitzar digitalment la població.

Nous professionals als centres educatius

Han de ser els centres educatius els qui estableixin les seves necessitats de personal i les seves prioritats per a optimitzar recursos.

  • Per a afrontar amb garanties el pròxim curs serà necessari un augment de les plantilles docents i personal de suport educatiu.
  • Incorporació d'altres perfils professionals (inclòs professional sanitari, auxiliar de clínica).
  • Reforçament dels serveis d'orientació per a atendre les necessitats emocionals de la comunitat educativa, especialment de l'alumnat.

Revisió dels continguts d’aprenentatge: l’escletxa digital

  • L’escletxa digital continua expandint-se, a mesura que els estudiants en sectors vulnerables continuen quedant-se enrere en el seu aprenentatge.
  • Cal revisar els continguts d'aprenentatge per a elaborar un currículum més flexible, que amplií les possibilitats d'aprenentatge de l'alumnat, introduir noves metodologies, nous coneixements, organitzar nous temps i objectius.
  • Ampliació dels espais destinats a les classes en els centres, podent utilitzar altres espais dels centres destinats a altres activitats com la biblioteca, el gimnàs o els espais exteriors.
  • Creació d'un xec digital que asseguri la connectivitat i redueixi la desigualtat.

Finalment, garantir els àpats durant tot l’any acadèmic a l’alumnat vulnerable, col·laborant amb els serveis socials dels municipis. Cal combatre la pobresa infantil des de l’escola.

Aquestes són algunes de les mesures que reclamem per a la reobertura dels centres educatius, podeu obtenir més informació aquí.

GUIA AUTODEFENSA LABORAL AVALOT

DESCARREGA'T LA GUIA D'AUTODEFENSA LABORAL

En aquesta guia laboral trobaràs la resposta a tots els teus dubtes laborals. Conèixer els teus drets és imprescindible per poder defensar-los!
  • DD slash MM slash YYYY

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

subscriu-te a la newsletter!

I no et perdis cap dels materials que elaborem exclusivament per a tu i per fer-te la vida laboral més fàcil!

TENS PREGUNTES
O DUBTES?

ESTAREM ENCANTADES D’AJUDAR-TE
933 04 68 18
avalot@catalunya.ugt.org
Pl. Vázquez Montalbán, 4
(08001 – Barcelona)
DESENVOLUPAT PER VOLCÀNIC INTERNET
cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram