La crisi sanitària, social i econòmica que estem vivint a nivell global, posa de manifest i evidència les mancances que té el nostre sistema educatiu i, des de l'Avalot, volem fer-nos ressò d'algunes propostes del Sector de l'Esenyament de la FeSP de la UGT de Catalunya per a abordar l'inici del pròxim curs 2020-2021. Mesures que doten als centres educatius i a les treballadores de l'ensenyament d'eines que els permeten fer front a les dificultats d'una situació tan excepcional.
Mesures en l’espai dels centres educatius i teletreball
- Desenvolupar a cada centre un pla que permeti la modificació de les seves instal·lacions per poder flexibilitzar la capacitat i garantir el compliment de les recomanacions.
- Flexibilització de les condicions de treball en cas d'haver de compatibilitzar la docència presencial i virtual.
- El teletreball ha suposat un increment de dues hores de mitjana en la jornada laboral. En l'àmbit educatiu, aquesta situació s'ha vist agreujada per no existir regulació.
- S’hauria de regular les condicions del teletreball i desconnexió digital, que ofereixi la creació d'un nou marc i l'aparició de nous reptes i perspectives per a abordar la docència.
Jornada lectiva de les professionals en Educació
El nombre d'hores d'ensenyament directe que el professorat ve dedicant a impartir classe al nostre país és major que la mitjana de l'OCDE i la UE23. Per afavorir l’ensenyament a distancia, seria necessària la reducció de la càrrega lectiva a 23 hores lectives en Educació Infantil i Primària i a 18 hores lectives en la resta d'etapes educatives, recuperant almenys els horaris del professorat previs a les retallades i completar totes les jornades parcials actuals, que són mostra de la precarietat que encara manté el nostre sistema educatiu.
Conciliació de la vida laboral, familiar i personal
La finalitat dels centres educatius, no és la conciliació de la vida laboral, familiar i personal, encara que siguin un important element conciliador. Tenir en compte únicament aquest enfocament és erroni i injust per a les treballadores de l'Educació. Han de ser les empreses i les Administracions Públiques les que garanteixin al conjunt de les persones treballadores les mesures de conciliació.
Recursos que s’han de facilitar pel Govern i les administracions educatives
- El Govern i les administracions han de dotar de suficient finançament a l'educació per a augmentar tant els recursos materials i tecnològics, que permetin a l'alumnat i professorat disposar d'ordinadors, xarxes i plataformes.
- Implementació de plataformes educatives eficaces i segures, i desenvolupament de continguts digitals.
- Formació pel professorat en salut laboral i en continguts digitals i metodologies d'ensenyament a distància.
- Utilitzar els centres col·laboradors en l’adquisició de competències TIC (ACTIC) per a capacitar digitalment les famílies.
El Departament ha de divulgar els tutorials i cursos telemàtics en obert existent, dotar dels dispositius presencials per a que en cada localitat on hi hagi un centre col·laborador les persones puguin adquirir les capacitats digitals mínimes. Entenem que si és necessari caldrà posar a disposició les escoles d’adults per alfabetitzar digitalment la població.
Nous professionals als centres educatius
Han de ser els centres educatius els qui estableixin les seves necessitats de personal i les seves prioritats per a optimitzar recursos.
- Per a afrontar amb garanties el pròxim curs serà necessari un augment de les plantilles docents i personal de suport educatiu.
- Incorporació d'altres perfils professionals (inclòs professional sanitari, auxiliar de clínica).
- Reforçament dels serveis d'orientació per a atendre les necessitats emocionals de la comunitat educativa, especialment de l'alumnat.
Revisió dels continguts d’aprenentatge: l’escletxa digital
- L’escletxa digital continua expandint-se, a mesura que els estudiants en sectors vulnerables continuen quedant-se enrere en el seu aprenentatge.
- Cal revisar els continguts d'aprenentatge per a elaborar un currículum més flexible, que amplií les possibilitats d'aprenentatge de l'alumnat, introduir noves metodologies, nous coneixements, organitzar nous temps i objectius.
- Ampliació dels espais destinats a les classes en els centres, podent utilitzar altres espais dels centres destinats a altres activitats com la biblioteca, el gimnàs o els espais exteriors.
- Creació d'un xec digital que asseguri la connectivitat i redueixi la desigualtat.
Finalment, garantir els àpats durant tot l’any acadèmic a l’alumnat vulnerable, col·laborant amb els serveis socials dels municipis. Cal combatre la pobresa infantil des de l’escola.
Aquestes són algunes de les mesures que reclamem per a la reobertura dels centres educatius, podeu obtenir més informació aquí.