La situació actual ocasionada per la crisi derivada de la COVID-19 ens ha plantejat un escenari fins ara desconegut. Moltes treballadores s'han hagut d'adaptar a treballar en la modalitat de teletreball, és a dir, des de casa i fora del seu lloc habitual de feina.
Aquesta situació que planteja molts avantatges tenint en compte que les plataformes virtuals ens permeten seguir connectades amb el nostre entorn laboral i en molts casos permeten adaptar la feina a la realitat actual també té els seus desavantatges. De fet, el risc més elevat que trobem en el teletreball és la vulneració al dret a la desconnexió digital i que provoca no respectar la jornada laboral de cada treballadora.
Desconnectar del treball en temps de la COVID-19 no és tan senzill!
El dret a la desconnexió digital està recollit a l'article 88 de la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i Garantia dels Drets Digitals desenvolupa aspectes regulats a l'actual Reglament Europeu de Protecció de Dades que incorpora determinades garanties relacionades amb els drets digitals.
El dret s'estableix per tal de garantir, fora del temps de treball legalment i/o convencionalment establert, el respecte al temps de descans de les treballadores així com el respecte a la seva intimitat personal i familiar.
Per tant, és important remarcar que en tot cas el dret a la desconnexió digital s'ha de respectar. La problemàtica radica en part en el fet que no tots els convenis col·lectius incorporen aquest punt i per tant, la seva exigibilitat queda més compromesa. De fet, l’art.88.3 de la Llei Orgànica 3/2018 estableix que: “L’ocupador, amb l’audiència prèvia dels representants dels treballadors, ha d’elaborar una política interna dirigida a treballadors, inclosos els qui ocupin càrrecs directius, en què ha de definir les modalitats d’exercici del dret a la desconnexió i les accions de formació i de sensibilització del personal sobre un ús raonable de les eines tecnològiques que eviti el risc de fatiga informàtica. En particular, s’ha de preservar el dret a la desconnexió digital en els supòsits de realització total o parcial del treball a distància així com al domicili de l’empleat vinculat a l’ús amb finalitats laborals d’eines tecnològiques”.
Però la realitat és que moltes persones es queixen que ara fent teletreball han ampliat les seves hores de feina (recordem que l'obligació de registrar la jornada s’ha de respectar sigui quina sigui la modalitat de treball), que es veuen obligades a estar permanentment connectades – i això provoca un malestar psicològic i emocional important –. També, que han de contestar correus electrònics o fins i tot missatges de Whatsapp fora del seu horari habitual de treball.
I lluny que ens puguin semblar que són casos aïllats, la vulneració del dret a la desconnexió digital, és més comú del que ens agradaria pensar.
És important recordar que la situació excepcional que vivim no pot suposar en cap cas la vulneració dels drets laborals de les treballadores.Sempre que necessitis assessorament laboral, no dubtis en posar-te en contacte amb nosaltres al correu bustia.avalot@catalunya.ugt.org o a través del formulari de contacte.