Aquesta campanya de rebaixes d’estiu és molt esperada pels empresaris ja que creuen que les xifra de vendes del primer semestre no ha assolit els objectius desitjats i confien en remuntar ara els números.
Desafortunadament per les treballadores i els treballadors del sector de comerç el mecanisme mes ràpid per ampliar els beneficis es augmentar les vendes i mantenir o reduir els costos de personal. Per això encara que molts mitjans de comunicació recullen manifestacions de la patronal que asseguren que la contractació s’incrementarà en aproximadament 35.000 llocs de treball a Catalunya, nosaltres sabem que aquestes dades no són reals.
Quant les empreses anuncien aquesta gran quantitat de creació d’ocupació no estan parlant de contractes temporals per tota la campanya, sinó que en molts casos són contractes només per una setmana o fins i tots per dies i majoritàriament a temps parcial, per tant la xifra real de contractació es redueix a menys de la meitat.
D’altra banda considerem que aquesta contractació és totalment insuficient ja que des de la crisi s’han perdut 100.000 llocs de treball que a dia d’avui no s’han recuperat, per tant vol dir que s’haurà de realitzar la mateixa càrrega de treball amb moltíssims venedors i venedores menys amb el consegüent empitjorament de les condicions laborals (l’any 2008 la població ocupada al sector de comerç a Catalunya era aproximadament de 425.000 persones, en canvi actualment no arriba als 326.000).
A més, no podem oblidar que parlem d’un sector molt precaritzat, amb salaris baixos, treball en festius sense compensació, jornades irregulars,… composat majoritàriament per dones, representen un 70% de les persones treballadores, de les quals al voltant del 72% son mares. Condicions que fan pràcticament impossible la conciliació de la vida personal, familiar i laboral.
Per tot això des del Sector de Comerç de la UGT denunciem un any mes les condicions laborals de les treballadores i treballadors en aquesta campanya de rebaixes. És imprescindible que es generi l’ocupació necessària per arribar al volum de treballadors d’abans de la crisi i és essencial que aquesta ocupació sigui de qualitat, és a dir, contractes que un cop finalitzada la campanya es transformin en indefinits, contractes a jornada complerta i per suposat contractes que incorporin formació per tornar a professionalitzar el sector.
Sector de Comerç de la UGT de Catalunya