Dret a la intimitat en les empreses

El dret a la intimitat s’ha diluït amb l’arribada de les noves tecnologies. Moltes empreses han facilitat dispositius a les treballadores. També han posat a disposició mitjans de transport i amb això hi ha una línia molt fina a tenir en compte.  Aquesta línia parteix de saber diferenciar l’ús dels dispositius i dels mitjans de transports amb fins laborals i amb fins personals de les treballadores. 

On està regulat el dret a la intimitat?

L'article 18 de la Constitució Espanyola garanteix el dret a la intimitat de les persones així doncs aquest dret també es pot emparar a les treballadores. Per tant, qualsevol acció o omissió que cometi l'empresa que vulnera la intimitat de la treballadora estaria infringint el seu dret fonamental. Però ara bé, quins són els límits en l’exercici d’aquest dret?

“Article 18.3 CE es garanteix el secret de les comunicacions i, especialment, de les postals, telegràfiques i telefòniques, excepte en cas de resolució judicial”. Si bé és cert que les empreses no poden fer cap abús ni cap control sobre l’ús emprat per la treballadora si detecten activitats anòmales sí que poden intervenir. 

Com pot intervenir l’empresa sense vulnerar el dret a la intimitat? 

  • L’empresa pot instal·lar GPS només si prèviament ha avisat a les treballadores de la seva instal·lació. 
  • L’empresa també pot espiar els correus electrònics de les treballadores només prèviament si ha avisat a les treballadores d’aquesta pràctica. 

Per tant, el preavís és un requisit imprescindible/indispensable per tal que certes pràctiques de les empreses no es considerin com a conductes il·lícites. O bé no impliquin una afectació a la intimitat de les treballadores. 

Però ara bé… també en l’àmbit laboral ens podem trobar davant de diverses casuístiques. És a dir, ens podem trobar davant de diferents escenaris/ diferents situacions. Entre aquestes aniran: 

L’empresa pot instal·lar càmeres de seguretat per controlar a les treballadores?

L’article 20.3 de l’Estatut de les Treballadores recull “l’empresa podrà adoptar les mesures que cregui necessàries de vigilància i control per verificar el compliment de les treballadores amb relació els seus drets i deures laborals, guardant amb la seva adopció i aplicació la consideració deguda a la seva dignitat i tenint en compte, si escau, la capacitat real de les treballadores amb discapacitat”. 

Així doncs,  ja trobem que existeix aquesta pràctica però amb unes limitacions. L’article 20. Bis de l’Estatut de les Treballadores ja estableix el dret a la intimitat com un dels límits per tal que aquestes pràctiques de l’empresa no es tornin abusives. “Les treballadores tenen dret a la intimitat en l’ús dels seus dispositius digitals posats a disposició de les treballadores per part de l’empresa, a la geolocalització amb els requisits establerts per la legislació, a la intimitat davant de l’ús de dispositius de videovigilància, vigent en matèria de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals”. 

Quins són els límits de l’empresa per garantir el dret a la intimitat? 

  1. Les treballadores hauran de ser informades.
  2. S’hauran de respectar els espais públics amb la mesura que sigui possible.
  3. No es podran gravar imatges de vestuaris, banys i zones de descans.
  4. S’haurà de respectar el dret a la moral i el dret a la intimitat de les treballadores.

Però davant d’aquests límits també existeixen algunes excepcions. Per exemple podria donar-se el cas que no s’informi a les treballadores si es té per certesa que s’estan cometent irregularitats.

Existeix alguna sanció per l’empresa? 

Si, la Llei Orgànica 15/1999, de Protecció de Dades, obliga a les empreses que el tractament de les dades recollides tingui la finalitat perseguida per l'empresa. És a dir, en l'àmbit laboral si l'empresa decideix col·locar càmeres de seguretat, aquesta haurà de perseguir fins estrictament laborals, no podrà usar aquestes imatges per cap altra fi. Si l'empresa incompleix, podria ser sancionada. 

Sempre que l’empresa hagi d'incórrer a aquestes pràctiques, haurà de respondre els principis de: necessitat, idoneïtat i de proporcionalitat. Que significa cadascun d’aquests tres principis? 

  1. Principi de necessitat: aquelles mesures adoptades per les empreses han de ser les més adients per cada cas en concret. L’empresa sempre ha de buscar la mesura que més s’ajusti a perseguir l’objectiu. 
  2. Principi d’idoneïtat: aquelles mesures adoptades per les empreses hauran de ser les adequades per garantir la finalitat i l’objectiu d’aquestes pràctiques (instal·lació de GPS, instal·lació de càmeres de videovigilància, etcètera). 
  3. Principi de proporcionalitat: aquelles mesures adoptades per les empreses hauran de tenir una correlació amb la finalitat perseguida. 

Per tant, ja hem pogut veure que les actuacions de l’empresa han d’estar degudament justificades i en cap cas poden suposar una vulneració dels drets de les treballadores. Les empreses no poden fer un ús de poder per menysprear o bé per interrompre amb la intimitat de les treballadores. 

L’empresa ens pot controlar si estem teletreballant? 

El cas del teletreball ha generat una multitud d’incògnites, ja que, arran de la pandèmia és una situació bastant innovadora amb la qual ens hem trobat les treballadores i les empreses. 

L’article 17 del RD 28/2020, que regula el treball a distància, debat el dret a la intimitat de les treballadores que s’acullin el règim del teletreball. Així doncs, l’apartat segon prohibeix a les empreses instal·lar qualsevol aplicació o programa en tots aquells dispositius que siguin propietat de la treballadora. Tampoc està permès que els dispositius propietat de la treballadora siguin eines per dur a terme el teletreball. 

Finalment, també farem menció de l’article 18 del RD 28/2020 sobre la desconnexió digital. Així doncs, per garantir el dret de desconnexió digital a les treballadores l’empresa ha de limitar posar-se en contacte amb les treballadores durant les seves hores de descans dins de la jornada i també fora del seu horari laboral. Podria considerar-se també una afectació a la intimitat de la treballadora rebre comunicacions de l’empresa a deshores de la seva jornada laboral. 

Des de l'Avalot continuarem lluitant perquè totes les treballadores puguin gaudir dels seus drets!

Si vols més informació no dubtis en posar-te en contacte amb nosaltres a través de la Bústia Precària o el nostre correu electrònic: bustia.avalot@catalunya.ugt.org.

GUIA AUTODEFENSA LABORAL AVALOT

DESCARREGA'T LA GUIA D'AUTODEFENSA LABORAL

En aquesta guia laboral trobaràs la resposta a tots els teus dubtes laborals. Conèixer els teus drets és imprescindible per poder defensar-los!
  • DD slash MM slash YYYY

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

subscriu-te a la newsletter!

I no et perdis cap dels materials que elaborem exclusivament per a tu i per fer-te la vida laboral més fàcil!

TENS PREGUNTES
O DUBTES?

ESTAREM ENCANTADES D’AJUDAR-TE
933 04 68 18
avalot@catalunya.ugt.org
Pl. Vázquez Montalbán, 4
(08001 – Barcelona)
DESENVOLUPAT PER VOLCÀNIC INTERNET
cross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram